Kristiansand: – Jeg synes det er en skam at de som tjener virkelig gode penger på denne festivalen, ikke hjelper Buli opp og stå, sier Drangsholt.

Han har selv gått inn som en av hovedsponsorene av årets festival, og retter krass kritikk mot de som velger å ikke bidra.

– Det provoserer meg så inni veggene at de som virkelig skor seg på dette, slik som hoteller, restauranter og andre næringer, bare sitter tilbakelent og håver inn. Nå blir det de små bedriftene som ikke tjener en krone på Quart, som må dra festivalen i gang, sier han.

Fra debatten: "Hadde vært interessant å se hva forskjellige bedrifter tjener på at Quarten er en del av sommerbyen vår. Vil glatt boikotte de virksomhetene som tjener grovt på Quarten uten å gi litt tilbake."

Hva mener du? Si din mening!

Utfordrer næringslivet.

Han mener det er på tide at næringslivet i byen kjenner sin besøkelsestid.

– Det er utrolig at ikke flere ser viktigheten av å få til en flott festival i Kristiansand. Her forsøker Buli virkelig å sette Kristiansand på kartet, og da er det en skam at ikke flere vil bidra. Nå er tiden inne for å vise at dette skal vi greie sammen, sier Drangsholt.

Han retter en appell mot de som tjener penger på årets festival.

– Jeg har en ren utfordring til alle som tjener en krone på Quart i år. Pris opp ting som øl og mat med ti prosent, ingen bryr seg om ølen koster fem kroner mer denne uka. Overskuddet leveres til Buli, som en klar billett til neste års festival, oppfordrer Drangsholt.

Tilbød å bidra.

Fædrelandsvennen var i går i kontakt med flere av byens hoteller og restauranter som har valgt å ikke sponse Quart. Geir Legreid som eier flere restauranter i Kristiansand, blant annet Herlig Land og Makrellen, har følgende kommentar:

– Vi har støttet Quartfestivalen i mange år. I år tok vi på eget initiativ kontakt med Quart og tilbød oss å bidra, sammen med flere restauranter på torget. På grunn av dårlig kommunikasjon og misforståelser kokte dette dessverre litt bort, men vi er klar for å gå inn med støtte, sier Legreid.

Quartsjef Arild Buli forteller at sponsorlisten vokser, men at næringslivet i Kristiansand godt kunne bidratt mer.

– Når folketallet i byen øker med 50-100.000 på ei uke, skjønner alle at det er noen bedrifter i Kristiansand som gjør gode penger på Quart. Da synes jeg ikke det hadde vært for galt om noen av disse hadde brukt noen kroner på annonsering. Men det er et frivillig land. Vi får bare bukke og takke når vi er så heldige og får noe, sier han.

Sørlandsreklame.

Det er fra tidligere kjent at Buli har pantsatt hus og hjem for å skaffe penger til årets festival.

– Men jeg kommer ikke til å spytte opp millioner fra egen lomme til Quart hvert år. Nå bygger vi opp en plattform å drive festivalen på, men det blir opp til næringslivet å dra dette videre, sier Buli.

Han mener flere burde få øynene opp for den sørlandsreklamen som Quartfestivalen gir Kristiansand.

– Når det kommer så mange utenfra som viser at de setter pris på byen og festivalen, så kunne nok flere vært med på å sikre festen, konstaterer Buli.