Pengene deles ut gjennom Norsk rockforbund, og går til prosjektet med det lite rocka navnet «Identitetsutvikling av norske konsertarrangører».

Meltveit Kleppa sier i en pressemelding:

– Pilotprosjektet «Identitetsutvikling av norske konsertarrangører» er et spennende prosjekt som tar utgangspunkt i å utvikle utvalgte festivaler sin egenidentitet til stedet og sitt eget produkt. Dette er et ledd i et helhetlig stedutviklingsprosjekt med bruk av kulturbasert næringsutvikling som virkemiddel. Norsk rockforbund sin idé er både innovativ, og bygger på lokale forutsetninger. Derfor er jeg spent på lærdommen fra dette prosjektet, og håper at den kan overføres til andre kommuner, seier Kleppa.

Vil utnytte ressursene bedre

Prosjekteieren Norsk rockforbund sier i søknaden sin:

«Vårt prosjekt vil sette fokus på den muligheten som ligger for festival— og klubbarrangører til å utnytte sitt identitetspotensial, og således være bærekraftige kulturinstitusjoner i sitt lokalsamfunn. Dette handler blant annet om å utnytte lokaltilhørigheten bedre, om å utnytte samfunnsansvarsposisjonen bedre og å utnytte sjangersærtrekk bedre. Festivaler og klubber gir sitt lokalmiljø en viktig aktivitet som skaper tilhørighet, samhold og gir påfyll, samtidig som det genererer stedsidentitet, turisme og legger til rette for samarbeid mellom kultur og næring.»

Forventer mye

– Ved å satse på omdømmebygging og kulturbasert næringsutvikling, kan dette bidra til å gi et sted identitet og attraktivitet. Kultur og opplevelser betyr mye for folk, uansett hvor i landet en bor. Jeg har store forventningar til dette pilotprosjektet, seier Kleppa.

Pilotprosjektet inngår i en større nasjonal satsing. Kommunal- og regionaldepartementet satser på kulturbasert stedsutvikling som en naturlig del av en helhetlig distrikts- og regionalpolitikk.