– Jeg har ropt én gang. Det var da kona til en på fabrikken skulle prøve på seg alle klærne og sa 'dette var ikke noe fint, det burde heller vært sånn'. Jeg fikk nok og sa: ' I'm the designer. I decide!'

Solveig Elton Jacobsen (27) ler. Den unge designeren har måttet lære seg å si fra til rumenske forretningsfolk, hvis forretningsstil skiller seg hørbart fra den norske. Høsten 2007 fikk hun nykommerprisen under moteuka i Oslo og siden startet hun opp Elton & Jacobsen sammen med søsteren Åshild (29). I disse dager er den nye høst/vinter-kolleksjonen klar (se bildegalleri), og ikke nok med det. I forrige uke ble stativ med plagg fra vår/sommer-kolleksjonen 09 rullet ut i Londons viktigste turistmål for jenter mellom 15-30, Topshop.

– Det er veldig kult. Topshop er en institusjon i seg selv. Det er første gangen jeg har sett klærne våre i en butikk. Det var kult å se på når andre så på klærne, men jeg våget ikke å stå der så lenge, sier Solveig beskjedent.

Klassisk og moderne

Vi møter søstrene i London. Begge er utdannet innen mote, men Solveig er designeren, mens Åshild er daglig leder. På klingende trønderdialekt forteller de om den tredje kolleksjonen, som ble fullført med en photoshoot sist helg.

– Den nye kolleksjonen har vi delt i to. Det er en litt mer voksen stil med mer eleganse. Og det er streetstylen. Vi har med dressjakker og skreddersydde herrebukser som er smale i anklene som er kule å gå med til høye sko. Men vi har også med panel-leggingsene, forklarer Solveig.

Overfladiske

– Vi viderefører også silhuettene. Så går det mye i den mørke fargepaletten. Vi har sett mye på tekstur, overflater og kontraster mellom det matte og det blanke, utdyper hun.

Elton & Jacobsen har vært kjent for å lage ungdommelige, futuristiske plagg preget av metalliske overflater. Tights, eller leggingser søstrene kaller det, er blitt varemerket, og har vært med siden den første kolleksjonen vår/sommer 08. Det er disse stylistene henger seg opp i og kundene vil ha. Paneler, eller å sy sammen stoff med ulik overflate, er noe som er videreført fra tidligere kolleksjoner.

– Det vi synes er kult er at det er mange som sier at de ser at kolleksjonen er Elton & Jacobsen. Da har vi på en måte oppnådd noe. At det går en linje gjennom arbeidet vårt, sier Åshild.

Gjenskape stemning

Søstrene legger stor vekt på at en kunstnerisk idé ligger bak klærne. Interessen for overflater, og kontraster mellom dem, er inspirert av filmer som «Stalker» av den russiske filmskaperen Andrej Tarkovsky. Målet ble å gjenskape en stemning eller kontrast i stoffene.

– Det er ikke slik at du kan se på en jakke at vi har hentet inspirasjon fra Tarkovsky, men når vi gjør det på denne måten så blir det en slags sjel i kolleksjonen som folk vil fornemme, sier Solveig.

Høst/vinter 09/10 har sin egen muse, sangerinnen i Les Rita Mitsouko. En fransk artist, populær på 80— og 90-tallet som kledde seg ekstravagant med en personlig stil.

– Hun kledde seg klassisk, men var moderne stylet. Så vi ser for oss klærne våre på en litt eksentrisk kvinne i Chanel-jakke som tar på seg parykk og går på nattklubb, ler søstrene.

Droppet moteuka

Elton & Jacobsen ville ikke vise fram halvferdig arbeid og derfor ble det ikke noe moteuke i Oslo denne gangen.

– Vi måtte prioritere andre ting og hadde ikke tid. Det er veldig morsomt å ha visning og det er en personlig finale av å ha jobbet med noe en veldig lang stund, men det krever veldig mye ressurser, sier Åshild, som legger til at Elton & Jacobsen har overlevd på stipend hittil. Men håpet er at denne kolleksjonen skal finne veien til flere butikker og drømmen er at klærne selges ut. Plaggene fra vårkolleksjonen finnes i Stella Snella i Trondheim, Kry og Freudian Kicks i Oslo og Best shop i Berlin.

– Det er bra at det først nå vi starter med produksjon. Med denne kolleksjonen har vi jobbet mye mer med passform, som er en lang og stor prosess. Vi har lært mye og hørt på tilbakemeldinger, forteller Solveig.

Jobbet seg opp

Tiden siden 2007 er brukt på å bygge opp leverandørkjeder og et fungerende produksjonssystem. Det er blitt mange turer mellom Arendal, hvor de utflyttede trønderne har base, og Romania hvor fabrikken ligger. Og selv om de ikke tjener penger ennå, er de klare på at mote er business.

– Det er et vanskelig marked nå under finanskrisen. Vi startet opp høsten 2007. Det var jo egentlig litt uheldig, men det positive er at vi er med på oppturen som jo må komme. Hadde vi startet for tre år siden, hadde vi kanskje ansatt flere folk og sittet med et stort studio. Nå er det oss to som jobber kjempehardt og vi vet at det kommer til å gå bra, sier Åshild.

Søskenkjærlighet

Søstersamholdet kan være godt å ha i tøffe tider. Solveig og Åshild har spilt på samme håndballag, tatt samme pianotimer og til og med blitt kledd likt opp gjennom.

– Det som er bra med å jobbe med familie er at det er full ærlighet. Vi slutter jo ikke å jobbe sammen på grunn av en liten krangel. Vi har lenge hatt planer om hva vi skulle starte sammen, og så kom dette opp, forteller de.

Men hvor plasserer designeren selv den nye kolleksjonen?

– Jeg er kjempefornøyd. Den er favoritten så langt. Men favorittkolleksjonen er jo alltid den neste som kommer. Jeg tenker allerede på neste sommerkolleksjonen, og til og med neste høst/vinter.

Foto: Hanne Tenfjord Skodje
Foto: Einar Elton
Foto: Einar Elton
Foto: Einar Elton Jacobsen
Foto: Einar Elton Jacobsen
Foto: Einar Elton Jacobsen
Foto: Einar Elton Jacobsen