KRISTIANSAND: Over 350 mennesker toget optimistisk inn i visningsrommet i første etasje på Sørlandets Kunstmuseum for å se installasjonen «Vivarium».

— Hm. Jeg har lett klaustrofobi, så dette er nokså tøft, mumlet kunstneren da publikum strømmet til for å se hans åtte bronsetrær omkranset av malerier montert inn i treplater med kamuflasjemønster.

— Et «vivarium» er et tilnærmet lukket økosystem som får minimal næring utenfra. Det er et kunstig utgangspunkt for vitenskapelige studier, forklarte museumsdirektør Erlend Høyersten i sin åpningstale.

Det nye Nupen-verket er skapt etter en forespørsel fra Høyersten selv. Han ønsket å vise noe nytt av kunstneren som ikke har stilt ut i byens museum siden han åpnet det med en retrospektiv utstilling i 2000. Utfordring

— Jeg utfordret ham til å lage noe som peker i en litt annen retning, og Kjell Nupen ikke er redd for de store utfordringene. Dette verket har mange elementer vi kjenner igjen, men noe er annerledes. Det er ingen oppsummering av, men et annet blikk på hans store kunstnerskap. Man kan både se, oppdage og gjenoppdage elementer ved hans kunst, sa Høyersten.

Nå var det ikke alle som kunne se så mye, men rektor ved Kristiansand kulturskole, Vidar Hartveit, var en av de få med noenlunde oversikt. Med sine to meter raget han like høyt som kunstneren selv, og han likte det han så:

— Dette er noe nytt og veldig spennende. Her blander Nupen en del av det gamle med nye ting, og rendyrker det døde landskapet. Verket er veldig utfordrende, tøft, og ganske skremmende. Jeg må absolutt gå tilbake når det er mindre folk her, sa Hartveit.

Imponert

Fra en lavere posisjon, observerte Birte Simonsen, bystyrerepresentant for Miljøpartiet De Grønne, den nye installasjonen:

— Det er en utrolig helhet, og jeg er imponert. Det er godt å tenke på at vi har en slik kunstner blant oss her i byen. Dette er en skikkelig kunstopplevelse der man må bruke litt tid på innholdet og la det vokse i eget hode, sa hun.

Fædrelandsvennens tidligere sjefredaktør Egil Remi Jensen inspiserte bronsetrærne med interesse:

— Det er modig gjort å gi seg i kast med denne skogen. På mange måter er det en demonstrasjon av forurensing. Skogen er død, men levende på sin måte og gir oss en sjanse til å reflektere. Og måten han bruker finér på i bildene er bare genial. Her gir han flatene et annet og spennende liv, mente Remi Jensen.

Overlevde

En tilsynelatende glad Kjell Nupen overlevde seansen, tross klaustrofobi, og fikk sin rikelige dose av klemmer, gratulasjoner og lovord.

— Det er veldig hyggelig, men de tør vel ikke si noe annet, smilte han, nokså lettet over igjen å kunne vende tilbake fra trengselen til det han helst sysler med: Fravær av liv.