– Jeg er skuffet over at mange av de i byen som kan og bør støtte Quartfestivalen ikke kom. Hvor er hotellene, hvor er Kvadraturforeningen og hvor er kulturdirektøren? sa Anne Danielsen, leder av Markedsføringsforeningen torsdag kveld. Da hadde samme forening nettopp arrangert «vekkelsesmøte» med Arild Buli på nattklubben Spot. Hit kom Arild Buli for å fortelle byens næringsliv om sine visjoner for Quartfestivalen 2009. Men så godt som ingen potensielle storsponsorer var representert. Ikke så mange små heller. Arild Buli selv var ikke så overrasket:

– Det er det jeg sier, sa han og henviste til den lange appellen han nettopp hadde holdt foran de 30-40 fremmøtte.

– I denne byen er det ingen som rekker opp hånda hvis du spør om noen som vil investere 100.000 kroner og tjene 300.000. I stedet sitter de med hendene på ryggen og håper ingen legger merke til at de allerede tjener 500.000 på Quartfestivalen, sa Buli.

Lå lavt

Han fortalte forsamlingen at han hadde ligget lavt i forhold til lokalt næringsliv, etter at Espen Albert på vegne av handelsstandforenigen hadde dømt nye Quart nord og ned i et intervju med NRK i sommer.

– Og jeg skal innrømme at vi ikke har tegnet noen sponsoravtaler ennå, selv om vi er veldig nærme. Men de vi har jobbet mot er alle i Oslo, sa Buli. Den nye Quartadministrasjonen sitter i Oslo, og var representert ved tre personer på møtet i går. Det var Alf Richard Bjerkøen, Tom Skullerud og Lars Grini. Sistnevnte er den som er ansvarlig for sponsorer i Quart.

Fikk sjokk

Etter møtet i går røpet Buli overfor Fædrelandsvennen at han har et sponsorbudsjett på 10 millioner kroner.

– Dette tilsvarer størrelsen på budsjettet vi har for offentlig støtte, sa Buli. Under møtet i går fortalte han også at han fikk «Cultivasjokk» i et møte med Cultiva for tre uker siden. Der forsto han at det maksimale beløpet han kan håpe på i støtte for neste år, er én million kroner.

– Det tilsvarer ikke mer enn det vi betaler kommunen i leie for arealene. Og dette er altså svaret vi får i en by som har verdens største kulturfond, og som bygger et kulturhus for to milliarder, sa Buli, oppriktig rystet.

Fra podiet fortalte han historien om hvordan han og Trygve Eftestøl flere ganger hadde fridd til det lokale næringslivet.

– Vi skulle ha tiårsjubileum, og hadde invitert næringslivet til å være med og bidra med 100.000 kroner til en fest. Men vi fikk bare inn 10.000 kroner, og det hele var så flaut at vi ikke gikk ut med tallet til media. Vi ville ikke noen skulle vite at vi sto for en fest så få hadde tro på, sa Buli. Det samme gjaldt i 1997, da han og Eftestøl etter sigende tapte hele åtte millioner kroner på Quart.

– Først bad vi Hennig Olsen Is, Sørlandschips, CB og Ringøen om å være med og dekke halvparten av tapet, mot å bli hovedsponsorer med rettigheter til å være leverandører for all fremtid. Vi ville splitte tapet og ta 3,5 millioner av det selv. Men alle sa nei, og det endte med at vi måtte selge rubbel og bit av det vi eide for å dekke tapet, sa Buli.

Troverdighet

I innledningen til møtet sa Dag Runar Pedersen dette:

– Bulis utfordring handler om troverdighet, troverdighet og troverdighet. Er alle avtalene på plass, er de frivillige på plass, og hva er mediestrategien? Skal dette gå må vi bestemme oss NÅ for om vi tror på ham, sa han.

– Det er vanskelig å ikke tro på Buli. Han er knalltøff som prøver. Og hvis Bruce Springsteen kommer, da skal jeg legge meg i kø, sa Anne Danielsen etterpå.

– Han er jo for gammel, sa Buli.