FANER: Elisabeth Haarr og fanene "Slitte fraser", som ble laget på 80-tallet i forbindelse med den kalde krigen. Foto: Sondre Steen Holvik
PLAYMATES: Erlend Larsen har kledd på nakne damer i sin utstilling "Playmates". Foto: Sondre Steen Holvik
NOSTALGISK: Inger Johanne Rasmussen bidrar også til "Tekstil/Kunst" med verket "Forkle". Foto: Sondre Steen Holvik
KVINTETT: Inger Johanne Rasmussen, Elisabeth Haarr, Erlend Larsen, Jorann Abusland og Jeannie Ozon Høydal er blant kunstnerne som har bidratt til utstillingen i Agder kunstsenter. Foto: Sondre Steen Holvik
Daglig leder for Agder Kunstsenter, Ylve Thon. Foto: Sondre Steen Holvik
Dette verket er "Brodér mer" av Jorann Abusland Foto: Sondre Steen Holvik
"Unfinished piece, unfinished pieces", installasjon av Ann Cathrin November Høibo. Foto: Sondre Steen Holvik
Bilder av Jeannie Ozon Høydal Foto: Sondre Steen Holvik

"Fred" står det på to faner. På engelsk og på russisk. I amerikanske farger. Og sovjetiske. Elisabeth Haarr laget dem for 30 år siden under den kalde krigen. Nå stilles de ut i Agder kunstsenter som en del av utstillingen "Tekstil/Kunst" som åpnet fredag.

— Jeg laget dem i sinne over at USA og Sovjet sa flotte ting, men gjorde forferdelige ting. De snakket om fred mens de spiste opp andre nasjoner, forteller kunstneren. Og sier hun er spesielt opptatt av faner som uttrykksmiddel. Den politiske tilnærmingen har hun alltid hatt.

— Jeg er et politisk menneske som er opptatt av verden rundt meg. Og har laget bilder om store ting og små ting. Det er en av de få godene man har som billedkunstner: Man kan gjøre hva man vil, sier Haarr.

Nakenhet

Åtte forskjellige kunstnere med tilknytning til Sørlandet er representert i utstillingen som tar for seg tekstilkunst i Agder. Et uttrykk som har stått sterkt i lang tid.

Den røde tråden i utstillingen er engasjement. Og det fins mange måter å være engasjert på.

Noen meter fra Haarrs faner henger bilder fra serien "Playmates" av Erlend Larsen, som er bosatt i Lillesand. Hans bilder er utrevne sider fra Playboy og Penthouse, hvor han har brodert klær på nakne kvinnekropper. Kunstneren selv mener bildene stiller flere spørsmål enn de besvarer.

— Kommentaren ligger kanskje mest i hvor mye nakenhet det skal være, og hvor mye som skal tildekkes, sier han.

— Er disse bildene kunst før du slipper deg løs? Mens de fortsatt er i Playboy?

— Nei. Man kan vel diskutere det, men jeg mener nei. Kunsten er å ta noe som er masseprodusert på et verdiløst glanset papir og jobbe med det og gi det innpass i en annen verden. Da får det annen verdi. Det blir en original igjen, sier Larsen.

Drivende kraft

Det er også verk av avdøde Else Marie Jakobsen og Kjell Mardon Gunvaldsen i utstillingen. Sistnevntes "Soweto" er fra 1978 og en kommentar til apartheid-regimet i Sør Afrika.

— Det er representativt for tekstilkunsten på 70-tallet, som var politisk, med kunstnere som ikke var redd for å være engasjert. Det er interessant å se på nå, for det er ikke så vanlig å gjøre det på den måten lenger, forteller daglig leder for Agder Kunstsenter, Ylve Thon.

Hun fremhever også Else Marie Jakobsens betydning for tekstilkunst i sør.

— Det har vært en veldig sterk tekstiltradisjon her, og det begynte med henne. Hun var en sterk skikkelse og en drivende kraft. Hun dro mange andre kunstnere med seg og det ble et spesielt miljø som har vært her siden, sier hun.

Provosert

Thon forteller at utstillingen også tar opp temaer som ytringsfrihet, undertrykkelse, kulturarv og menneskeverd. Med forskjellige uttrykk og tilnærminger.

— Man kan være engasjert og politisk på flere måter. Det er et kvalitetstegn ved kunst hvis man går at kan gå på en utstilling og diskutere, og kanskje bli litt provosert, sier hun.

De øvrige kunstnerne som bidrar er Inger Johanne Rasmussen, Jeannie Ozon Høydal, Jorann Abusland og Ann Cathrin November Høibo. Til sammen består utstillingen av 26 verk som blir stående i Agder kunstnersenter til 28. april. I forbindelse med utstillingen arrangeres også et seminar i Kristiansand Kunsthall lørdag.