KRISTIANSAND : I dag åpner Per Fronth sin nye utstilling i Galleri Bi-Z. Undertow har han kalt den, og her handler det mye om nummenhet og apati.Og det du ser, er ikke det du tror det er.De svevende skikkelsene som beveger seg i et slags lufttomt rom, er ikke mennesker. Det er datafigurer, såkalte avatarer hentet fra et 3D-program, samme program som politiet benytter ved rekonstruksjon av kriminalsaker. De er kalde, uten følelser.Følelser er det derimot mye av i den andre bildeserien. Tilsynelatende gode følelser. Her er myke, sensuelle motiver av mennesker, noen med nærmest en slags religiøs opphøydhet ved seg. Og så er det bare løgn på løgn alt sammen. For råmaterialet til bildene er faktisk hentet fra de mest spekulative nettsidene til pornoindustrien. Noe av dette pornomaterialet har Fronth bearbeidet på kjøkkenplater fra Ikea som en slags hentydning til konsumsamfunnet. Men dette er ingen politisk kritikk, understreker han. Også en del tredimensjonale arbeider i pleksiglass er med på utstillingen.Motivene med de svevende avatarene eller skal vi si playstation-figurene, bruker han samlebegrepet «Cluster» (klase) om. Overført til musikkspråket betyr det at man legger begge armene på pianoet og presser ut alle tonene på en gang.Omtrent slik har vel Fronth hatt det med seg selv noen ganger i det siste. For livet har tatt andre veier enn det som var forventet. Sett utenfra har Per Fronth vært en sammenhengende suksesshistorie, en publikumsfavoritt blant kunstnere — med utstillinger i verdens storbyer og omsetningsrekord hos Bi-Z ved forrige utstilling i hjembyen 2001. Etter mange år i New York flyttet han i fjor til Saint Raphael på den franske riviera sammen med sin kone. Bryllupet sto i Søgne i mai i fjor med betydelig mediedekning, ikke minst i Fædrelandsvennen som omtalte det som det største siden Rockefeller.Men nå er det allerede slutt på idyllen. Per Fronth har forlatt rivieraen, bruddet er et faktum. I Kristiansand jobber han nå i et leid lokale på det gamle KMV-området.- Så jeg har måttet ta en del tunge grep med disse nye bildene. De er veldig kaosorienterte, sier han.Å gjenta den voldsomme suksessen han opplevde med Bi-Z-utstillingen «Archipelago 2001» har han ingen ambisjoner om.- Jeg har nullstilt meg selv. Det får gå som det går.