KRISTIANSAND: — Vi tenkte vi skulle begynne med noe som ikke var så omfattende. Men etter som vi begynte å involvere folk i dette har alle reagert veldig positivt, så nå vokser det og begynner å likne på en festival, sier musikkprofessor Jan Bjøranger.- Kan du ikke like godt kalle det en festival da?- Festival-begrepet er liksom litt for befengt med mange ting, synes jeg. Når vi kaller det akademi er det fordi det kommer et element av fordypning inn. Vi skal ha en rekke masterclasses, men velger å kalle dem Forum og de er åpne for alle interesserte. Samtlige arrangementer i denne uken skal være åpne for alle, unntatt gudstjenesten i fengselet, der vi av forståelige årsaker ikke kan ha det helt åpent, forteller han.Jan Bjøranger, professor i fiolinspill på musikkonservatoriet i Kristiansand, tidligere konsertmester i Kristiansand Symfoniorkester, nå også suksessrik leder av en stor årlig sommermusikkfest i Umeå i Sverige, hadde ideen til Kongensgatas akademi.God hjelp har han fått av Magne Aasheim Knudsen, fakultetsdirektør for kunstfag ved HiA. Dessuten er flere bedrifter også inne som medhjelpere, for eksempel Frk. Larsen med Åkki Lidi som stiller restauranten som konsertlokale.- Dette hadde jeg bare lyst til å være med på, sier fakultetstdirektøren minst like entusiastisk som Bjøranger. Han forteller at det formelt er HiA ved fakultet for kunstfag som står som arrangør, men at det hele er veldig personavhengig, det vil si avhengig av Jan Bjøranger. Fra 1. til 7. november vil det bli holdt en rekke konserter, masterclasses og forelesninger. Utgangspunktet er konservatoriet i Kongensgate som har sin prosjektuke akkurat i uke 45.Konsert- og forum-stedene er Håkonshallen på Hotell Norge, Frk. Larsen, Sigurd Lie-salen, Galleri Bi-Z, Kunstmuseet, Grim kirke, fengselet, campus på Gimlemoen, Bjørndalen gård og Søgne gamle prestegård. Tilreisende musikere er den berømte svenske gitaristen Göran Söllscher, blokkfløytisten Dan Laurin, også fra Sverige, fagottisten Martin Kuuskmann fra Estland/USA, bratsjistene Lars Anders Tomter og Elisbet Skaar Sijpkens, bassisten Charldes deRamus fra USA, pianistene Håvard Gimse (No), og Jens Elvekjær samt den berømte stryketrioen Trio con brio med Soo Kyong Hong (Korea), Soo Jin Hong (Korea) og Jon Gjesme (No) som blant annet har vært ensemble resident i Musikverein i Wien. - I min posisjon som professor ved klassisk linje på konservatoriet og som leder for Ny Musikk i Kristiansand, syntes jeg det er verdifullt å være med på å styrke tilbudet på begge disse områdene, både klassisk og ny musikk, overfor både publikum og musikere. Og så hadde vi lyst til å finne litt andre arenaer enn de vanlige. Dette kommer nok til å bli en årlig begivenhet. Blant annet har vi allerede inngått en intensjonsavtale med Kristiansand Symfoniorkester om et samarbeid fremover. - Tar du med deg erfaringer fra Umeå i arbeidet med denne - la oss kalle det festivalen?- Ja. Mitt ønske er selvsagt å bygge opp en uke, et evenement, som tar opp i seg mye av det jeg har bygd opp der, sier den entusiastiske musikkprofessoren.