— Vi vil bryte ned mentale sperrer. Klassisk musikk er ikke så komplisert og vanskelig som mange tror. Dette er et relasjonsbyggende arbeid, og vi vil at folk skal føle at KSO er deres orkester, og at de har en rett til å være der, sa programsjef for KSO, Hans Bodin, til Fædrelandsvennen tidligere i høst da serien ble lansert.

- Positiv trend

Men hvordan har det så gått?

— Vi har 45 abonnenter til serien for nye lyttere. I tillegg har vi en kjerne på 500 trofaste abonnenter. I høst har vi også sett en økning i salg av enkeltbilletter. Det er en positiv trend, og det er et resultat av et langsiktig arbeid, informerer KSO-direktør Stefan Sköld.Konsertserien for nye lyttere startet med «Last Night of the Proms», etter inspirasjon fra Royal Albert Halls klassiske festkonsert, deretter en konsert med Beethoven, Strauss og Brahms med Radovan Vlatcović som hornist. Torsdag kveld sto pianisten Gunilla Süssman på programmet med Skrjabins pianokonsert.

Hår fra hingst

I forkant av konsertene holdes den en pretalk med en introduksjon av orkesteret. Torsdag kveld ble omtrent 30 publikummere bedre kjent med strykerne, og hvordan instrumentene virker. Og litt fun facts ble det også plass til:

— Buen er laget av hestehår, og helst fra hingsten. Vet noen hvorfor, spør bratsjist Kjell Åge Stoveland.- Fordi hoppene skvetter mer urin på halen, og det påvirker kvaliteten på hårene kommer det fra salen.

Og en aldri så liten vits er det også plass til:

— Hva er likheten mellom bratsjistgruppa i Stavanger symfoniorkester og The Beatles? Ingen har spilt sammen siden 70-tallet, sier Stoveland og blir møtt med humring fra publikum.

- Helt blanke

Vennene Karl Harestad og Doris Dønøy fra Oslo er på ferie i Kristiansand, og bestemte seg for å benytte anledningen til å prøve å noe nytt. De likte presentasjonen i forkant av konserten.

Vennene Karl Harestad og Doris Dønøy fra Oslo er på ferie i Kristiansand, og bestemte seg for å benytte anledningen til å prøve å noe nytt. De likte presentasjonen i forkant av konserten. Foto: Reidar Kollstad

— Vi er helt blanke når det gjelder klassisk musikk, så dette var helt topp, mener Harestad.Han synes at det er en god idé med en egen serie for nybegynnere:

— Jeg ser jo at det er mange voksne her, men dette er jo for unge også. Jeg kunne godt tenke meg å hatt med barna mine på dette, sier han.

Kontakt med orkesteret

Konsertene for nye lyttere blir ikke arrangert på en annen måte enn de andre KSO-konsertene. Den eneste forskjellen er den pedagogiske introduksjonen i forkant.

— Dersom disse konsertene var veldig annerledes, tror jeg at overgangen til de vanlige konsertene hadde blitt for stor, mener Bodin.

Han mener at det er lettere for folk å komme på konsert dersom de får denne introduksjonen først:

— Det er meningen at de skal få kontakt med orkesteret. Når man har mer kunnskap om musikken, slapper man mer av, og det er lettere å ta til seg musikken, sier han og sammenligner musikkunnskapen med fotball.

— Det blir lettere å følge med når du vet litt om spillerne.