Laurie Anderson og Arve Henriksen avsluttet Punkt 2014 i sal 1 på Fønix lørdag kveld. Foto: Kjetil Samuelsen
Nils Petter Molvær spilte sammen med Eivind Aarset, Hamid Drake og Jan Bang, da de remixet konserten til Maria Laurette Friis, Kresten Osgood og Dodebum. Foto: Kjetil Samuelsen

— Meningen er å legge hele festivalen til Fønix, og å legge beslag på mesteparten av kinoen i to dager. Da flytter vi alle konserter, remixer og seminarer ned dit. Da får vi alt på ett sted, slik det var på Agder Teater, forteller Erik Honoré på Punkt 2014s siste dag.

Tiårsjubileet til Punkt er over. Konserttonene fra Laurie Anderson, Nils Petter Molvær og de andre improvisasjonsmusikerne har stilnet hen. Stifterne og mennene bak festivalen, Erik Honoré og Jan Bang, har allerede begynt å se fremover.

— Vi har vært litt på leting etter nye lokaler helt siden vi flyttet ut av teateret. Det var hjemmet vårt i starten, og det var perfekt, sier Honoré.

Neste år skal Erik Honoré og Punkt arrangere hele festivalen på Fønix. Under avslutningen lørdag kveld, var drøyt 500 av setene fylt opp. Foto: Kjetil Samuelsen

Punkt Film

Kinodirektør Kim Skarning Andersen liker å gjøre kryssforretninger med andre kulturaktører i Kristiansand, og tror samarbeidet blir spennende.

— Ambisjonen er at Punkt flytter inn hos oss. Eller hjem, som vi liker å si, sier han.

— Punkt står for en merkevare i byen vår, og er mer kjent i utlandet enn her hjemme. Vi ønsker å fylle kinoen med alternativt innhold, og tror dette kan bidra til å styrke vår merkevare, legger kinosjefen til.

Kinoen ønsker også å lansere Punkt Film neste år, et sideprogram til selve Punktfestivalen. Det vil basere seg på krysningen mellom film og musikk.

— Vi ønsker å være en kulturaktør i byen. Vi kommer ikke til å ta betalt for leie, men ser på andre inntektskilder, som salg av mat og drikke. Samtidig ønsker vi å satse på Punkt Film, sier Andersen.

Naturlig kobling

Punkt ser også nye muligheter for festivalen, ved å legge hele programmet til kinoen. Det være seg å se på filmmusikk i tradisjonell form, gjøre nye soundtracks til eksisterende filmer, få en kjent filmregissør til å kuratere en festivaldag eller lydlegge filmer som er laget spesielt for anledningen.

— Vi har hele tiden gjort audiovisuelle ting. Og den naturligste koblingen er jo mellom musikk og film, sier Honoré.

- Personlig var det et høydepunkt å gi ut en plate selv og å gjennomføre en konsert jeg var fornøyd med selv. Men Laurie Anderson var også et høydepunkt. Vi har prøvd å få tak i henne lenge, sier Erik Honoré. Foto: Kjartan Bjelland

Årets festival ser ut til å bli en suksess. Honoré anslår at omlag 2000 mennesker har vært innom konserter, seminarer og utstillinger i løpet av festivalens tre dager. Det betyr trolig et overskudd på samme nivå som fjoråret, da resultatet ble omtrent kroner 400.000 i pluss.

— Det betyr at festivalen er i ferd med å bli friskmeldt, konstaterer Honoré.

På Europa-turné

Punkt-sjefene er fornøyd med størrelsen på festivalen, i forhold til antall konserter og publikumsmengde per konsert, og ønsker ikke å vokse mer. I hvert fall ikke lokalt. Men den ambulerende festivalvirksomheten internasjonalt ønsker de mer av.

Nils Petter Molvær spilte sammen med Eivind Aarset, Hamid Drake og Jan Bang på Kick lørdag kveld, da de remixet konserten til Maria Laurette Friis, Kresten Osgood og Dodebum. Foto: Kjetil Samuelsen

— Det er måten vi kan ekspandere på. Vi har vært i 12 byer så langt, og det vil vi fortsette med til neste år. Det handler om rekruttering til moderfestivalen her hjemme, sier Honoré.

I første halvår i 2015 skal Punkt på turné til Istanbul, San Sebastian og flere byer i Tyskland. I november blir det turné i Polen.

— Øverst på ventelista står Berlin. Jeg elsker den byen, og det er en type by hvor dette konseptet ville falt i smak, avslutter han.

Laurie Anderson og Arve Henriksen under siste konsert på Punkt 2014, i sal 1 på Fønix. Konserten viste hvilke audiovisuelle muligheter som finnes ved å bruke Fønix. Foto: Kjetil Samuelsen