12. desember 2012 gikk tekstilkunstner Else Marie Jakobsen bort. Gjennom et langt kunstnervirke engasjerte hun seg i en rekke saker, blant annet kvinners rettigheter. Derfor åpner Galleri Lista Fyr en utstilling med Jakobsens verker den 8. mars.

Else Marie Jakobsen var opptatt av arkitektur, og lagde flere kunstverk med Kvadraturen som inspirasjon.

— Hun var veldig opptatt av menneskers frihet og rettigheter, og spesielt kvinners rettigheter. Hun var opptatt av at kunsten skulle omfatte både politiske, sosiale og religiøse sider ved mennesket, sier Alfred Vaagsvold ved Galleri Lista Fyr.

Kvinners arbeid

Else Marie Jakobsens datter, Marianne Jakobsen, bekrefter at moren var opptatt av kvinnespørsmål:

— Egentlig så hadde vi tenkte at utstillingen skulle åpne rundt påske, siden hun har en del arbeider som passer godt med den tematikken. Men hun har også en del arbeider, både tepper og grafikk, som handler om å løfte fram kvinners arbeid. I en serie som het «Kvinnfolkarbeid» løftet hun fram kvinners arbeid som strikking, og andre ting som hadde blitt nedprioritert i forhold til menns arbeid.

- Tror du at hun ville likt at utstillingen åpnet på kvinnedagen?

— Ja, det tror jeg absolutt. Et av hovedverkene som henger på UiB, «Den røde tråd» løfter fram kvinners arbeid.

- Uhøytidelig utstilling

I samarbeid med familien har Galleri Lista Fyr nå laget en salgsutstilling som viser et spekter av Else Marie Jakobsens kunst. Dette er den første utstillingen med hennes verker etter den store utstillingen på Sørlandets Kunstmuseum i 2013. Den var Else Marie Jakobsen selv med å planlegge.

Dette lagde Else Marie Jakobsen i forbindelse med Kirkeåret i 1969.

— Jeg synes at det er veldig hyggelig å stille ut på Lista. Det er en liten utstilling i forhold til den som var på Kunstmuseet, og da kan et galleri som Galleri Lista Fyr kle en slik mer uhøytidelig utstilling. Hun stilte ut der flere ganger, og syntes at det var et flott sted, sier Marianne Jakobsen.

Salgsutstilling

I tillegg til arbeidene fra «Kvinnfolkarbeid», stilles det ut arbeider som viser Else Marie Jakobsens interesse for arkitekturvern, og noen av hennes arbeider med religiøs tematikk.

Flere private eiere har lånt ut tepper til utstillingen. Det er ingen store arbeider til salgs, men flere mindre tepper og en del grafikk.

— Jeg tror ikke at det er så mange som vet at hun drev med grafikk i en periode, sier Vaagsvold.

Fylkeskultursjef Anne Tone Hageland skal åpne utstillingen.

— Først og fremst var Else Marie Jakobsen en betydelig nasjonal billedvevkunstner, som har satt store spor i norsk kunst. Hun var blant annet den første tekstilkunstner som satt i styret i Nasjonalgalleriet. Tekstilkunsten hadde på den tiden lav status, trolig typisk nok fordi den var dominert av kvinnelige utøvere. Gjennom styreverv og på mange andre måter arbeidet hun hardt for å styrke anseelsen til tekstilkunsten, sier Hageland.

Hageland mener også at Jakobsen var en modig kunstner:— Hun hadde et sterkt og mangfoldig engasjement, også i tema som dreide seg om likestilling og kvinnerelatert tematikk. Hun var en aktiv deltaker i samfunnsdebatten, og brukte også tekstilkunsten til å kommentere og protestere. Gjennom 60 år formidlet og synliggjorde hun gjennom veven ulike sider ved kvinners liv, arbeid og posisjon i samfunnet.