KRISTIANSAND: — Dette er en del av livet mitt som jeg nå legger bak meg, sier Terje Dragseth, poet, byråkrat og stadig mer musiker.

På Tiden forlag gir han ut TDZ Samling, ei gul og svart bok i lite format og med selvlaget forside. Den inneholder en samling av både publiserte og upubliserte dikt, som er laget i tidsrommet fra 1979 til 2006. Noen av diktene sto på trykk for første gang i Fædrelandsvennen.

UTFORDRER SPRÅKET.

— Hva har du egentlig sagt til verden i løpet av disse årene?

— Jeg skriver i en praksis som via poesi betrakter verden, en sjanger som innebærer at man må utfordre språket hele tiden. I min forrige bok, Kvitekråkas song, utfordret jeg nynorsken og dialekter - lyden av disse. Språklig arbeid er for meg lydlig arbeid, det å arbeide med lyd. Derfor har jeg gått over til å spille i band.

— Hva slags band?

— Det heter Kong Klang og består foruten meg av Terje Paulsen og Kristian Stangebye. Vi opptrådte nylig på Blå i Oslo, og lille julaften skal vi spille på Sixpence i Kristiansand. Det skjer forresten noe med kristiansandsscenen akkurat nå. Det er fem-seks band her nå som er preget av sjenerøsitet, kollegialitet og kameratskap. Sånt har jeg aldri opplevd i byen før.

Det er mine tekster som fremføres, både på engelsk, norsk og nynorsk. Vi ligger på MySpace og blir hørt av tusenvis av mennesker, og jeg håper på jevnlige konserter, kanskje en skoleturné. Det er veldig gøy å spille, jeg er 51 år og føler meg her som en 15-åring i hodet. Da vi spilte på Litteraturfestivalen på Lillehammer, sammenlignet Fredrik Wandrup i Dagbladet oss med Velvet Underground - i fullt alvor, ler Dragseth.

COHEN-DIKT.

I tillegg til diktsamlingen, har han i år gjendiktet Leonard Cohen sammen med 14 andre norske forfattere. I den nye Lengselens bok på Tiden forlag, bidrar Dragseth med 14 versjoner av Cohen-dikt på norsk. For to år siden gjendiktet han den amerikanske poeten Laura Riding Jackson i boka Tid for helvete.

— Hvordan arbeider du med gjendikting?

— Det handler om å lytte etter klangene og intensjonene i diktet - og det er lett å bomme. Ett ord kan velte hele diktet. Det er nemlig forskjell på å konstruere og gjendikte. Det konstruerte diktet blir for tenkt, og et tenkt dikt er et dårlig dikt. Et godt dikt derimot, det skal være organisk, nesten som et åndedrett eller en sang. Musikerne kaller det groove, forklarer han.

WERGELAND.

Terje Dragseth fikk i fjor Statens femårige arbeidsstipend for tredje gang, og det betyr at han kan jobbe i 50 prosent stilling som konsulent for kulturdirektøren i Kristiansand. Han har blant annet ansvaret for fribyordningen og for Henrik Wergeland-jubileet, som skal foregå i 2008. Da er det 200 år siden dikteren ble født i Kristiansand.

— Wergeland var en stor poet. Hadde han skrevet på engelsk, ville han ha vært like kjent som Keats, Byron og Shelley. Han var forut for sin tid, og hans toleranse for det universelt menneskelige var veldig stor.

— Du har filmutdannelse og har tidligere regissert kortfilmer. Har du lagt den virksomheten på hylla?

— Nei.

Fakta:

Terje Dragseth

hos kulturdirektøren i Kristiansand.

Er utdannet filmregissør ved Den Danske Filmskolen i perioden 1983-87, og har regissert en rekke kortfilmer.

Debuterte med dikt og tekstsamlingen "Offerfesten" i 1980, og har siden utgitt 14 bøker.

Bor på Strai i Kristiansand med kone og tre barn.