Bli med på diskusjonen om denne saken i bloggen Trines Tanker .

KRISTIANSAND: — Denne uka har vært forferdelig trist. Jeg kan nesten ikke tro at dette skjer. Jeg har gledet meg i så mange år til å gi ut denne platen, sukker Helene Bøksle.

For første gang denne uken velger hun nå å ta bladet fra munnen.

— Det har vært tøft å sitte stille og høre på de påstandene som har kommet, sier Bøksle.

Forrige uke fikk hun strålende anmeldelser for debutplaten «Elverhøy». Gleden ble imidlertid kortvarig.

Tirsdag denne uken gikk Jan Lothe Eriksen, leder i Norsk Folkemusikk- og Danselag (NDF) til frontalangrep på Bøksle. Debutanten ble beskyldt for å ha tilsneket seg komponistrettigheter til radiohiten «Natta vi har». Nå innrømmer produsenten at han har fylt ut TONO-skjemaet feil.

— Jeg er blitt brukt som et musikkpolitisk virkemiddel. Jeg har enorm stor respekt for opphavsrettigheter, og det vet alle som kjenner meg, sier Bøksle.

— Er det vondt å bli angrepet av sine egne?

— Det har jeg ingen kommentar til, sier Bøksle.

Plagiat?

«Natta vi har» er ifølge NFD besynderlig lik middelalderballaden «Margjit og Targjei Risvollo» som ble spilt inn av Agnes Buen Garnås og Jan Garbarek i 1989. — Det som opprører meg mest er beskyldningene om plagiat. Jeg tar sterk avstand fra disse påstandene, sier Bøksle.

— Har du grått dine modige tårer eller er du bare forbannet?

— Jeg vil ikke si noe om det, men det har vært veldig tøft. Denne musikken har fulgt meg hele livet. Og mitt formål har aldri vært noe annet enn å bære tradisjonen videre, sier Bøksle.

— Du har altså ikke forsøkt å snike til deg Tono-penger?

— Nei, aldri, aldri. Det skjedde en feil da produsenten min (Sindre Hotvedt, red. anm.) sendte inn anmeldelsesskjema til Tono. Rett og slett en menneskelig feil, sier Bøksle.

— Du har aldri vært i nærheten av dette skjemaet?

— Det er helt riktig, sier Bøksle og forteller at hun satte enorm pris på støtten hun fikk fra Kirsten Bråten Berg i gårsdagens Fædrelandsvennen.

— Det varmet veldig, sier Bøksle.

Erkjenner tabbe

I går var det tid for en rekke oppklarende telefoner mellom partene.

— Sindre Hotvedt legger seg flat i saken og kommer til å sende inn et brev til Tono om det, sier Helene Bøksles manager Jan Erik Haglund.

Noe som blir bekreftet av Tono.

— Det har skjedd en feil ved anmeldelse av verket. Det har gått litt for fort. Ikke alle opphavsmenn forstår disse tingene veldig godt, sier Christian Onshus ved Tono. Nå har han bedt om å få tilsendt et nytt anmeldelsesskjema fra Hotvedt.

Det at deler av «Natta vi har» blir kreditert som «trad», eller DP (Domaine Public) hos Tono endrer imidlertid ikke det faktum at alle Tonopengene går til Bøksle og de andre opphavsmennene. Sangen er siden den ble A-listet av NRK P1 spilt 100 ganger på denne kanalen. Det gir 21.600 kroner til Bøksle & co, og mer kan det bli ettersom sangen ventes å bli liggende på lista ut måneden.

Sindre Hotvedt besvarte i går ikke Fædrelandsvennens oppringninger. Derimot hadde han en oppklarende samtale med Jan Lothe Eriksen i Norsk Folkemusikk- og Danselag.

— Hotvedt forklarte meg hva som har skjedd. Jeg er veldig godt fornøyd med at denne avklaringen kommer. For oss er Tono like mye skyteskive i denne saken. Tono har et problem både praktisk og pedagogisk, og jeg håper rutinene deres blir bedre etter dette. Men Bøksle og hennes management har et selvstendig ansvar. De har tross alt verdens største plateselskap i ryggen, og da bør man kunne vente at de har system på tingene, sier Lothe Eriksen. Han regner nå hele saken som opp- og avklart og håper på bedre rutiner hos alle parter som resultat.

Tross bråket ligger Bøksles debutalbum på en sterk 11.plass i sin første uke på VG-lista.