BUDAPEST/OSLO: Albumet som slippes denne uken er bandets fjerde studioalbum siden 1983. Ingen stor produksjon i forhold til mytene rundt bandet og kultstatusen Mayhem har oppnådd rundt om i verden.

Nå kommer også Mayhem til Sørlandet, og spiller på festivalen Mølla 07 i Gjerstad i august.

Forventningene har vært store. Det britiske metalbladet Terrorizer hevdet at med unntak av «Chinese Democracy»-albumet til Axl Rose, var det få plater som hadde så mye å bevise som Mayhems nye skive.

Bandet hadde slitt med nye interne stridigheter, og vokalisten Maniac var ute igjen. Inn kom Attila Csihar, ungareren som medvirket på bandets 1994-skive «De Mysteriis Dom Sathanas».

– Alt var kaotisk og underlig. Men jeg likte bandsammensetningen de hadde, og jeg likte også hvordan de ville prøve å bevise at de hadde noe ugjort igjen å gjøre – noe nytt, sier Attila til NTB på telefon fra Budapest.

Minner om 1993

Det ble noen osloturer på ham. I to år jobbet nye Mayhem med «Ordo Ad Chao». Attila har en større rolle og har skrevet alle tekstene unntatt én, som han gjorde sammen med Blasphemer som skriver musikken. Han coproduserer også, igjen sammen med Blasphemer, og var med på mastringen.

Og mørkegutta leverer varene. Foreløpig er det blitt toppkarakterer fra «fagpressen» med seksere i Scream og Monster.

– Det er interessant med alle forventningene folk har. Jeg har vært tilbake i bandet i to år nå, og dette minner meg om forventningene det var tilbake i 1993, sier Attila, og sikter til hvordan Mayhem da hadde fått kultstatus i undergrunnen og forventningene var store til deres andre fullengder, som altså var «De Mysteriis Dom Sathanas».

Da ble Attila hentet inn for å synge tekstene som vokalisten Dead hadde skrevet før han begikk selvmord i 1991, fordi Dead hadde holdt ungareren som sin inspirasjonskilde. Men innen platen kom ut, var frafallet blitt enda større:

Varg Vikernes som spilte bass på «Mysteriis»-innspillingen, hadde drept gitaristen Euronymous, Øystein Aarseth.

Del av familien

Attila forble ikke i Mayhem. Inn kom i stedet Maniac, som hadde vært med i bandet i 1986-88. – Men vi snakket om det, at hvis noe skjedde, så var jeg fortsatt en del av familien. Jeg var travel med andre band, og Mayhem eksperimenterte selv og prøvde å gå videre, sier Attila, som til Terrorizer sier at han mistet kontakten med Mayhem fordi «de eneste to numrene jeg hadde var til Euronymous og Varg».

I 1998 møtte han bandet i Milano på festival og gjestesang med dem på scenen der. Necrobutcher uttalte nylig at han allerede i 1999 innså at det var Attila han burde ringt da de gjenværende bandmedlemmene bestemte seg for å stable bandet på beina etter drapssaken.

Men i 2004 skjedde det omsider: Da var Attila tilbake i folden. Første øving var i januar 2005. – Jeg kom i Mayhem-stil, rett fra flyplassen via taxfreebutikken, og vi begynte å spille. Det ble nesten et helt sett. Så snakket vi om det nye albumet, og hovedideene for det. Vi ville ha noe nytt, negativt, mørk, fremmedgjort, umenneskelig, depressivt, kaotisk. Et halvt år tok det å finne tittelen bare – men så begynte den også å definere hele albumet, forteller han til NTB.

Måtte øve edru

«Ordo Ad Chao» har fått en atmosfære som trekker deg ned i mørket, noe bandet også selv merket. Attila mener musikk virker på hele kroppen, og kan påvirke både publikum – og utøverne selv.

– Derfor måtte vi holde musikken vi lagde nede, og ikke la den få overtaket. Vi kom i en negativ stemning da vi øvde. Atmosfæren vi skapte, sugde også oss med seg ned. Vi bestemte oss for å holde oss edru når vi spilte!

Det går også tidvis ganske langsomt, dvelende, med sterke understrømmer, motsetninger i samme låt:

– Black metal er ikke bare fart og aggresjon. Jeg er ikke engang sikker på om vi er et black metalband, eller om vi spiller ekstrem musikk som tar for seg negative energier, fabulerer Attila og snakker om balansen mellom old school metal og et slags rustent, postatomisk lydbilde.

– Hellhammer gikk tilbake til røttene sine når det gjaldt trommelyden. Men til sammen ble det tidløst og moderne.

Attilas mørke, dype sang på 1994-platen var særegen i forhold til sjangeren, beskrevet som en «blanding av gregoriansk munkesang og skrik». Metalpuristene var ikke helt fornøyd. Nå synger han mørkere og mer plaget enn noensinne og ingen protesterer.

– Nå har ting skjedd. Det er typisk for Mayhem: Hver plate har vært litt i forkant for sin periode, de pusher det alltid. Mayhem har alltid vært litt annerledes, og det liker jeg, sier Attila, som kaller Mayhem for «en ting, et begrep, manifestert av fire personer».

Ta med myten

– Bandet er mer enn 20 år gammelt, det har vært utskiftninger, det har en merkelig historie, og alle albumene har vært forskjellige og gått fra ekte death/black metal til det mer gotiske til det aggressive, det eksperimentelle. Men det er meningsløst å snakke om «gamle Mayhem» eller «nye Mayhem», det er bare Mayhem.

Han vil også ta med seg historien til bandet, og leve med mytene rundt det.

– Vi må bære med oss denne myten, der vi alle hadde våre roller. I dag er vi blitt voksne, vi snakker ut om ting, der folk i bandets fortid ikke tok opp ting direkte. Mayhem spiller musikk som utløser negative følelser, sier han.

Og fremdeles er de fryktet. Senest i fjor ble Mayhem nektet å spille i Polen på grunn av sin «sataniske musikk».

– Folk klager over musikken vår, men vi synger bare om ødeleggelse. Det er religioner og politiske ideologier som står for destruksjonen i verden i dag, og som ødelegger, fastslår Attila Csihar.

FAKTA om Mayhem

  • Stiftet i 1983 av Euronymous (Øystein Aarseth), Necrobutcher (Jø rn Stubberud) og Kjetil Manheim.

  • Nåværende besetning er Attila Csihar, Necrobutcher, Blasphemer (Rune Erickson) og Hellhammer (Jan Axel Blomberg).

  • Spiller hvor i år: Hellfest i Frankrike 22.-24. juni, With Full Force-festivalen i Tyskland 29. juni-1. juli. Kort amerikansk turné i juli til de store byene, og en europeisk turné seinhøstes.

  • I Norge blir Mayhem å se på festivalen Mølla 07, som finner sted 17.-18. august i Gjerstad i Aust-Agder, der også « Ordo Ad Chaos» ble innspilt.