Musikkstudenter og -lærere fra fakultet for kunstfag ved Høgskolen i Agder har med støtte fra NORAD besøkt Zanzibar. Sammen med musikkstudenter fra Zanzibar har de laget en plate der den lokale taarab-musikken møter moderne og tradisjonell norsk musikk. Dhow er en tradisjonell båt brukt på Zanzibar. Taarab er en musikkform som er en sammensmeltning av egyptisk, swahili, arabisk og indisk kulturpåvirkning, og bruker også instrumenter fra disse kulturene. Ordet taarab betyr å bli rørt eller opphisset.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg ble opphisset av å høre på platen, men den har rørende og vakre partier som viser slektskapet mellom folkemusikk over hele verden. Spesielt «Muhogo wa Jang'ombe/Nystev from Setesdal» og «Bånsull» viser vellykkede sammensmeltninger av musikk fra nord og sør.

Men har platen noe for seg, bortsett fra som prosjektrapport for deltagerne og som et musikalsk postkort fra langt av sted? Ja. Mange av melodiene er virkelig nydelige. Sangene er bra arrangert, med plass til både tradisjonelle og moderne elektroniske instrumenter.

Til å være et samarbeidsprosjekt på tvers av to svært forskjellige kulturer er det forbausende og skuffende lite informasjon å hente ut av det kunstferdig utformede plateomslaget. Bakgrunnen for musikken, hva tekstene handler om og hvordan samarbeidet har foregått er helt fraværende. Det kunne gitt dypere innsikt i og glede ved musikken enn det bare lytting gir.

Jakob Berg

DHOW CROSSING

— A TARAAB

Voyage

Kultur & Spetakkel