KRISTIANSAND: — Kornsiloen er spennende ikke bare som bygg, men fordi det er del av en generell havneproblematikk som vi ser flere steder i dag, sier Liv-Marit Løvdal Engebu (25).Søgne-jenta står på Agder Kunstnersenter i Skippergata, omgitt av plansjer og modeller hun har laget sammen med Ane Lefstad, som masteroppgave i arkitektur ved NTNU i Trondheim. Fram til 30. august skal silotransformasjonen stå utstilt på Kunstnersenteret.- Vi er opptatt av temaet transformasjon, og kontaktet flere kommuner for å få tips om et egnet prosjekt, forteller sivilarkitekten.Flere kommuner kom med forslag, men det var byarkitekt Ernst Auklands tips om kornsiloen på Silokaia som falt mest i smak hos arkitektduoen. Siloen ble tegnet av Arne Korsmo og Sverre Aasland i 1935, for Christianssands Møller, som leide tomteplassen av kommunen. Bevaringsverdig

— Dette er et arkitekturhistorisk viktig bygg, og har blitt et landemerke. Den er et av funksjonalismens hovedverk i Kristiansand, og kanskje den flotteste siloen i Norge, sier Løvdal Engebu.Nettopp siden bygget er bevaringsverdig, så masterstudentene etter måter å omgjøre og ombruke siloen uten å skade den opprinnelige strukturen.- Vi undersøkte strukturen nøye. Siloen består av 30 helt lukkede rør, som er 31 meter høye og 4,5 meter brede. Utfordringen var å skape en kommunikasjon mellom rørene uten å ødelegge.Lefstad og Løvdal Engebu valgte å beholde mye av høyden da de delte inn i platåer, for å tilrettelegge for kunst som trenger mye vertikal plass. Tekstilkunstmuseum

— Det vi har lagt opp til, er et samtidskunstsenter, med fokus på moderne tekstilkunst. Det er mye tekstilkunst i Norge som det ikke er egnede utstillingslokaler for, og Agder har sterke tradisjoner for tekstilkunst.Man beveger seg gjennom bygget på ramper og faste dekk oppover i høyden, noe som gjør at man får rom med ulik høyde og kan se på kunsten fra flere nivåer. Kunst som krever horisontal plass, kan stilles ut i Skybaren i toppetasjen, eller på søylene i førsteetasjen, som ligger under silorørene.Ifølge kulturdirektør Dagny Anker Gevelt, er det per i dag ikke aktuelt å se på ombruk av siloen. I juni 2004 vedtok bystyret å se på ombruk i forbindelse med Teater- og konserthuset, men dette ble ikke fulgt opp. I februar i år besluttet bystyret å avvente saken inntil videre. - Kommunen har flere store planer og prosjekter på gang, og dette dreier seg om en privat silo. Foreløpig har vi ikke behov for å følge det opp, sier Anker Gevelt.