Båten er bevart akkurat slik den ble funnet i Skottland. Opprinnelig var den hvitmalt og utstyrt med et lite overbygg framme. Nå skal det lages en modell som viser båtens opprinnelige tilstand og utforming. Foto: Roar Greipsland
Båten er bevart akkurat slik den ble funnet i Skottland. Opprinnelig var den hvitmalt og utstyrt med et lite overbygg framme. Nå skal det lages en modell som viser båtens opprinnelige tilstand og utforming. Foto: Roar Greipsland
Brødrene Martin og Ole John Berthelsen har skrevet "VA-92-L", et hefte som forteller detaljert om hvordan de fire nordmennene kom seg til Skottland. Foto: Roar Greipsland
Bare en tre hestekrefters Marna fikk dem over Nordsjøen. Foto: Roar Greipsland
Da båten kom til Lista for to år siden, og var trygt inne i hallen på museet, viftet Reidar H. Jørgensen med flagget i pur glede.  Foto: Roar Greipsland

— Veldig fint at hele historien nå er tilgjengelig, sier Inge Eikeland, regionleder vest ved Vest-Agder-museet Lista.

Statspolitiets dokumenter

Brødrene Ole John og Martin Berthelsen har skrevet et hefte hvor de vil at historien om da deres far Carl og tre andre sørlendinger skal bli kjent. De fire krysset Nordsjøen, og i dag ligger den 21 fot store fluktbåten på Listeskøyta Kystkultursenter på Borhaug, etter at den var søkk vekk i mange tiår.

— Takket være statspolitiets mange dokumenter har vi fått flukten fra krigen ganske detaljert. Pårørende til de fire ble avhørt for å finne ut om det var en organisasjon som sto bak flukten. I tillegg har vi fått opplysninger fra lokale folk, sier Martin Berthelsen. For han og broren Ole John har det rent personlig vært viktig å finne ut mest mulig av hva som skjedde sommerdagene i 1941. — Flukten var en av ganske mange over Nordsjøen, men dette er et eksempel på en av de mindre farkostene som ble benyttet, sier Martin Berthelsen.

Brandsnes fant den

27. juli 2011 var 70-årsdagen for da Carl Berthelsen og de tre andre steg i land i Skottland, og sønnene brukte dagen til å besøke stedet Johnshaven sør for Aberdeen. Her var det flere lokale innbyggere som kjente historien, og båten var første gang blitt funnet tidlig på 80-tallet av en annen «englandsfarer, Søren Brandsnes fra Kristiansand. Han var i samme ærend, på jakt etter båten han selv flyktet i. Han lyktes ikke, men oppdaget i stedet Berthelsens båt. Et lokalt historielag hadde tatt vare på båten, og for to år siden lyktes det å få fraktet den hjem til Farsund og til museet på Lista.

Dro for å kjempe

Hele historien over Nordsjøen er samlet mellom heftet «VA-92-L», registreringsnummeret på båten. Sammen med Carl Berthelsen fra Mandal, var det Jacob Østhassel Samuelsen fra Vanse, som ville til Skottland for deretter å komme til sjøs for å føre kamp mot tyskerne. Kåre Kirkvaag kom fra Oslo, og Kåre Langfeldt fra Kristiansand. Alle fire var fast bestemt på å komme seg over Nordsjøen for å starte kampen mot okkupasjonsmakten i Norge. Carl og Kåre Jensen kjente hverandre godt, og slik startet planene. I Mandal fikk de tak i båten, og dro deretter til Farsund for å klargjøre farkosten. Som kamuflert fiskefartøy dro de utover, men høyoktan flybensin var ikke ideelt for Marna-motoren som etter hvert stanset ute i Nordsjøen. Etter mye strev fikk de den i gang igjen, og etter fire døgn i sjøen når de endelig kysten av Skottland 27.juli 1941. ## Fengende historie

— Historien fenger, og er interessant for hele Sørlandet. Her har vi folk fra både Mandal, Kristiansand og Lista med, sier Inge Eikeland ved museet. Heftet er ved museets støtte laget i 700 eksemplarer norske og engelske eksemplarer.

Båten var opprinnelig hvitmalt, men fikk andre farger da den senere ble brukt som fiskebåt i Skottland.

— Vi har valgt å beholde den slik den var da vi fikk den tilbake til Lista, sier Eikeland. Opprinnelig var det også et lite overbygg fremme på båten, sier Eikeland. i stedet skal det nå settes en modellbygger på saken, som skal lage en identisk kopi i èn meters størrelse.