GRIMSTAD/OSLO: — Årets forhåndsjury får en stor oppgave, sier en overveldet Torunn Nyen. I midten av april skal jobben være gjort. 74 av de påmeldte filmene er dokumentarer. Målet er å komme ned på til sammen seks-sju timer dokumentar og 10-12 timer kortfilm. Totalt vil trolig rundt 70 nye titler konkurrere i Grimstad i juni.Om interessen er stor på landsplan, er ikke oppslutningen overveldende fra Agder. Nyen har ved en rask gjennomgang av listene funnet to filmer fra Kristiansand, Rune Bergstø med «Ikaros», en fem minutters digital-animasjon, og veteranen Frank Mosvold med «Hjem til jul» basert på et litterært forelegg av Gerd Brandtenberg. Filmen er et resultat av en NRK-konkurranse om beste manus som han vant.- Nå må jeg minne om at filmene bare er meldt på - og konkurransen er hard, sier Nyen. Hun mener at den store utbredelsen av videoutstyr sterkt medvirker til økningen.Faktisk har hun bare oppdaget to som har meldt seg på med 35 mm film, noe hun synes er synd. På lignende festivaler i Norden er 35 mm-innslaget langt større. Grimstad-festivalen har ingen krav om faglig bakgrunn, men svært mange er knyttet til medielinjene på høyskoler og folkehøyskoler. Egen dokumentarfilmpris

Tevlingen blir delt opp i to, en for norsk kortfilm under 35 minutter og en egen klasse for dokumentarfilm, uavhengig av lengde.- For første gang vi har tatt konsekvensen av dette på forhånd. Vi har jo hatt egne seksjoner med dokumentarfilm med en slags prising tidligere. Men det er først i år vi har tatt det endelige skrittet og gitt dem en egen kategori i reglementet, forteller Nyen.Både den tradisjonsrike «Gullstolen» og den nye dokumentarfilmprisen er på 30.000 kroner. Mens førstnevnte gis av Norsk Film AS og Norsk Filminstitutt, gis sistnevnte av NRK Fjernsynet.Filmene skal vises i de tre salene i Grimstad Kulturhus, og inviterte programmer blir også å skue på utestedet Dr. Berg. I sideprogrammet blir det blant annet besøk av en representant for filmmuseet Eastman House i USA, der temaet er «Rebels of the 20's».- Som alltid har vi vært rundt på ulike festivaler, fra Reykjavik og Berlin til Rotterdam og Clermont-Ferrand og viser filmer derfra. Det kanskje mest interessante er at vi får besøk av representanter for et firma i USA som heter Manex Visual Effects. De vil fortelle om hvordan de arbeidet med de digitale effektene på «Matrix», forteller Nyen.Videre skal Pjotr Sapegin ha et eget animasjonsprogram der han velger filmer. I forlengelsen av radiodokumentarene de siste årene vises en film av Derek Jarman, «Blue».- Den viser kun et blått lerret i en films lengde. Og dette er litt for at vi ikke skal slippe tanken på radiodokumentaren! For orden skyld: Filmen har lyd!