Denne «lissom»-dokumentaren forteller om tre filmstudenter som prøver å utforske en gammel legende fra skogene oppe i Maryland: En kvinne ble i 1785 funnet skyldig i hekseri og forvist fra landsbyen Blair, som i dag heter Burkittsville. I 1786 forsvant alle hennes anklagere og halvparten av barna i byen. Det ble snakket om en forbannelse. I løpet av en periode på langt over hundre år forsvinner et par barn på en særdeles mystisk måte. Og i 1940/41 forsvinner syv barn fra byen. Det skal vise seg at en gammel eneboer som bor i et avsidesliggende hytte, har drept dem alle sammen. Han hevder å ha handlet på ordre fra en gammel heks som holder til i nærheten av hytta hans. Den gamle eneboeren ble dømt til døden for ugjerningen. Så, i 1994 drar de tre filmstudentene ut i skogsområdene i Maryland for å granske denne legenden nærmere. De forsvinner sporløst. En enorm manngard settes ut etter dem. Intet resultat. Året etter finner studenter fra en antropologisk avdeling filmutstyret deres under grunnmuren til en gammel hytte. Etter en del juridisk tautrekking blir videoen redigert og vist for offentligheten. Det er denne «lissom»-dokumentaren som nå har vakt oppsikt i USA og på diverse festivaler. Dette er kløktig skrevet og utført med fingerspissfølelse. Det skal betydelig begavelse til for å lage noe som fortoner seg så ekte sleivete og autentisk amatørmessig som dette. Uvissheten, den tiltagende panikken, til sist oppløsningen og den store angsten hos de tre, føles ram og naken, den tar strupetak på deg. Og til dette har regissører og manusforfatterne med seg en trio av meget ledige skuespillere. Men — vi greier ikke å dele angsten. Vi får ikke den krypende følelsen som av knokkelfingre opp langs ryggraden, slik det vel er meningen vi skal. Til det føles det hele for uvedkommende. Det lurer seg ikke under huden på en. THE BLAIR WITCH PROSJECT

USA 1999

Regi, manus og klipp: Daniel Myrick. Ed Sanchez.

Produsent: Gregg Hale. Robin Cowie.

Skuespillere: Heather Donahue. Michael Williams. Joshua Leonard.