Kjell Nupen er imponert over at SKMU-direktør Karin Hindsbo er attraktiv å ansette for andre institusjoner. Her er de to fotografert sammen ved en tidligere anledning. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Det er et omdømmeproblem for SKMU at direktørene der bare blir sittende for en kort periode. Dette går ut over kontinuiteten i arbeidet ved museet, sier Harald Solberg. Han er direktør ved Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal.

I tirsdagens Fædrelandsvennen uttrykte Kristiansand Kunsthall-leder Cecilie Nissen bekymring for at Karin Hindsbo er den tredje direktøren som forlater sjefsstolen på Sørlandets Kunstmuseum på fem år. Det skjer etter at hun har blitt headhuntet til jobben som sjef for KODE-nettverket i Bergen.

"Kristiansand og SKMU bør ha større ambisjoner enn å fungere som springrett for museumsdirektører", sa Nissen. Harald Solberg som leder den andre store kunsthallen i regionen støtter henne:

— Nå er det selvsagt forskjellige grunner til at folk forlater en jobb. Men generelt rammer slikt som dette kontinuiteten i det faglige arbeidet i regionen. Vi får knapt tid til å bli kjent med direktøren før de forlater jobben igjen, sier Solberg. Også Hindsbos forgjenger Pontus Kyander dro videre til annen jobb etter bare to år.

Lua i hånda

Solberg synes Hindsbo har vært en markant og dyktig direktør, og hadde ønsket hun ble lenger:

— Man får ikke utnyttet det fulle potensialet før etter en stund, sier Solberg.

— Men forstår du at Hindsbo velger å gå til en annen og mer attraktiv jobb?

Kjell Nupen er imponert over at SKMU-direktør Karin Hindsbo er attraktiv å ansette for andre institusjoner. Her er de to fotografert sammen ved en tidligere anledning. Foto: Kjartan Bjelland

— Nei, det gjør jeg egentlig ikke. Jeg mener at de faglige utfordringene i Kristiansand og ved SKMU er like spennende som noe annet sted i landet, sier Solberg.Argumentet med at det er positivt at SKMU har ansatt direktører som viser seg attraktive for andre og større institusjoner har han ikke sans for:

— Det synes jeg er å stå med lua i hånda, sier Harald Solberg.

Styrket nettverk

Kjell Nupen ser det ikke likt:

— Jeg synes det er synd at Karin (Hindsbo) går, men det går jo an å snu på det og se det slik at SKMU har vært flinke til å ansette attraktive direktører, sier Kjell Nupen.

— På denne måten får SKMU styrket sitt nettverk ved å ha tidligere direktører både ved KODE og i ARoS i Aarhus. Det virker som direktørene har fått gode muligheter til å utvikle sin kompetanse ved SKMU slik at de har blitt attraktive for andre institusjoner, sier Nupen.

Det er tidligere SKMU-direktør Erlend Høyersten som nå går fra KODE-direktørjobben for å bli direktør ved ARoS i stedet.

Kan bli ineffektivt

Cecilie Nissen argumenterte også med at "det er et politisk ansvar" å gjøre Kristiansand attraktiv som kunst- og kulturby, slik at det blir lettere å holde på dyktig arbeidskraft:

Ordfører Arvid Grundekjøn (H) svarer:

— Vi må huske at kunst ikke bare omfattes av billedkunst, men også av musikk, teater og andre former for kultur. Og i Kristiansand mener jeg vi er flinke til å styrke kultursektoren ettersom vi kommer på sølvplass bak Stavanger når det gjelder antall kroner brukt på kultur per innbygger, sier ordføreren.