KRISTIANSAND: — Jeg er besatt av musikk, sier plateaktuelle Øyvind Nypan.

— Jeg hører på musikk hele tida og er ikke glad i stillhet, forteller han. Og ramser opp noe av det han liker. Justin Timberlake og Rihanna. Beatles og Prince. Brad Paisley. Men Pink Floyd og Dire Straits gir ham ingenting.

Hans egen musikkarriere dreier seg mest om jazz. På albumet "Republique" har han fått med seg den amerikanske tenorsaksofonisten Rick Margitza, som spilte med Miles Davis på 80-tallet, og senere med sterke navn som Chick Corea og McCoy Tyner.

Ny retning

Nypan bruker også musikere fra Brasil, Ecuador og Italia. Men det betyr ikke at det er en world music-plate han gir ut.

— Det er nok veldig rettet mot den moderne amerikanske østkyst-jazzen, en slags forlengelse av Michael Brecker-sjangeren. Og jeg skrev musikken med tanke på hvilke musikere jeg skulle ha med, for å gi prosjektet best mulig forutsetninger, sier Nypan.

Og "Republique" er allerede blitt ukens anbefaling i tidsskriftet "Jazznytt", som skriver at "musikken glir lett gjennom øregangene og setter i gang gode følelser i lytterens sjeleliv".

— Den forrige plata jeg gjorde var roligere og litt penere. Musikken har tatt en ny retning denne gangen, som er naturlig, siden det er et nytt prosjekt - med nye musikere, sier Nypan, som også ga ut albumet "Elements" i 2010. ## Utøya

Nypan bodde i Paris i 2007 og skaffet seg et stort nettverk i den franske hovedstaden. Deler av den nye plata er også skrevet der, og inspirasjonen er hentet fra svært forskjellige hold. For eksempel er tittelen på låten "The Chat and Cut" hentet fra "Seinfeld"-skaper Larry Davids komiserie "Curb Your Enthusiasm", mens "The Long Night (Goodbye)" er til minne om 22. juli-ofrene.

— Jeg skrev den på ettårsdagen etter Utøya. Det føltes naturlig. Det var veldig mye snakk om det, minnestunder og alt mulig. Så jeg gikk ned i kjelleren og laget den låten, som beskriver "ett år etterpå-følelsen", sier gitaristen.

— Hva slags følelse var dét?

— Jeg kjørte sønnen min til Gardermoen den dagen det skjedde, og fikk vite om terroraksjonen der. Jeg måtte forklare det til ham, før han dro videre til Trondheim. Så dro jeg til en venninne og så på tv, og alt ble verre og verre. Hele den stemningen fikk jeg i fleisen igjen året etter, og da føltes det naturlig å få det ut med musikk.

Kina

Trønderen flyttet til Kristiansand i 1996 for å gå på musikkonservatoriet, og har bodd her siden. Han er også timelærer på UiA, og det er blant annet gjennom universitetet at Nypan har reist til Beijing ved flere anledninger - for å være lærer ved det private musikkonservatoriet MIDI School of Music.

— Det er veldig spennende. De vil så gjerne lære, de har bare ikke fått inn den rytmen vi har i all vestlig popmusikk. Så når de skal spille sammen blir det helt krise. Min jobb er å få dem til å høre på hverandre og tenke selv. Det er fantastisk morsomt. Jeg ser stor forskjell fra første til siste dag i løpet av de to ukene jeg er der, sier Nypan.