1. januar 1990 kunne britene for første gang oppleve synet av en voksen mann med gummiansikt som alltid klarte å havne opp i de merkeligste situasjoner.

En langvarig suksess

Mr. Bean har vært med oss i 17 år og vi ler like mye hver gang karakteren skal spise biff tartar på restaurant og gjemmer det rå kjøttet i alt fra sukkerskåler til blomstervaser.

Vi syns også det er like morsomt da han skal møte dronningen av England og knaller henne ned, selv om vi har sett situasjonen ti ganger før.

14 episoder, flerfoldige sketsjer, en animert tv-serie og to filmer senere skratter vi fremdeles.

Nysgjerrigheten er i allefall også på plass hos det norske folk etter at «Mr. Beans ferie» gikk rett inn på førsteplass på helgens kinoliste.

Konkurrerer med samene

31.337 besøkende fikk med seg Beans ferd gjennom Frankrike på vei til Cannes. Avisene var også milde.

Bergens Tidende ga Bean en firer og kalte filmen en verdig avslutning. Dagbladet sa seg enig med BT og mente Bean-figuren fremdeles er kjent og kjær.

VG derimot lurte på om Rowan Atkinsons skikkelse var begynt å bli utdatert og ga terningkast tre.

Med godt over 30.000 solgte billetter førte visningshelg, har «Mr. Beans ferie» like mange publikummere som «Kill Buljo – The movie». Forskjellen er at den norskproduserte parodifilmen fra nord hadde premiere i forrige uke.

Rett før helgen snudde også Medietilsynet som satte aldersgrensen for Buljo-filmen ned fra 15 til 11 år. Dette kan føre til enda flere kinogjengere for den lavbudsjetterte komedien.

Kinotoppen:

(helgen, uke 13)

  • Mr Beans ferie (31.337)

  • 300 (22.385)

  • Kill Buljo – The movie (9.473)

  • La vie en rose (8.113)

  • Epic movie (5.650)