Odderøya Amfi, som i fjor ble stående tomt, ble brukt som symbol på byutviklernes manglende evne til å henge med i svingene av seniorforsker Kirsti M. Hjemdahl ved Agderforskning på konferansen i går.

Hjemdal ser kulturens rolle i byplanlegging snarere som motor enn haleheng:

– Kultur bare hender , og da må byutviklerne omstille seg kjapt, sa hun og viste til Arendal som plutselig ble synonymt med «rudebilstasjonen» og «riffla påmm fri» gjennom humorserien Lille Lørdag på 90-tallet.

Det måtte bygging av kulturhus på den samme tomta til for å vaske av seg det stempelet:

Endret.

– Nå har de fått et kulturhus og klarte å endre byen, sa Hjemdal og understreket at det er viktig for politikere og administrasjon å ha følelsen for hvordan ting oppstår.

Hun er prosjektleder for «Profesjonalisering av kulturnæringene på Sørlandet», og uttrykte stor entusiasme over det brukerstyrte innovasjonsprosjektet mellom kultur og næringsliv som nå teller sju aktører: National Oilwell, APL, Doorway, Canal Street, Skalldyrfestivalen, Ernst og Kick.

Hun sa at en av grunnene til at APL etablerte seg i Arendal var nettopp Canal Street.

– De har en jazzinteressert sjef, sa hun, og understreket viktigheten av et levende og spennende kulturliv når industrien skal trekke til seg arbeidskraft.

Inspirasjonen er hentet fra Austin, Texas, og dit har både politikere og administrasjon i Kristiansand kommune valfartet.

Hjemdal understreket også viktigheten av å ha øyne og ører åpne for alt som skjer:

Avantgarde.

– Jeg traff nylig en på Lillehammer som omtalte Kristiansand som avantgardistisk, og tenkte jaha, nå kommer det vel noe om hvor trege vi er. Men så hadde han vært på Vestfossen kunstlaboratorium og opplevd Roald Andersen d.y. og Morten Liene, sa hun, og tilføyde:

– Kjenn deres besøkelsestid, Cultiva!

Allerede i morgen kan hun selv bli valgt inn i styret i energiverksstiftelsen. I går snakket hun varmt også for det spontane, ikke planlagte i krysningen mellom kultur og næringsliv:

– Det er ekstremt viktig å ikke bare vise til økonomiske og politiske tellekanter, men våge å møte det du ikke kjenner og la kreftene komme i spill.

Det handler om å skape respekt og anerkjennelse for hverandres kompetanse, og synliggjøre hvordan kultur og næringsliv kan spille på lag. Skrus det sammen på riktig måte, har det kjempekraft, sa Kirsti M. Hjemdal.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen