FOTO_ThomasHegna_PattiSmith2.jpg Foto: Thomas Hegna
FOTO_ThomasHegna_PattiSmith3.jpg Foto: Thomas Hegna
FOTO_ThomasHegna_PattiSmith4.jpg Foto: Thomas Hegna
FOTO_ThomasHegna_PattiSmith5.jpg Foto: Thomas Hegna
FOTO_ThomasHegna_PattiSmith6.jpg Foto: Thomas Hegna

Særpreg er blitt et utslitt ord. En klisjé. Men det bør brukes når det er på sin plass. Når Patti Smith med sin helt egen pre-punk-atmosfære går på den intime scenen midt i Arendal sentrum, så er det mye særpreg involvert.

Smith dukket opp litt over klokka 22 torsdag kveld foran over 3000 mennesker på Sam Eydes plass.

Patti Smith startet med "Redondo Beach" fra debutplata "Horses". Foto: Thomas Hegna

Det er liten tvil om at publikum hadde forventninger til 67-åringen som er kjent for sine energiske konserter. Og de tok godt i mot henne.

Smith startet smilende og lett dansende med legendariske «Redondo Beach» fra den enda mer legendariske debutplata «Horses». Hun fulgte opp med «April Fool» fra hennes foreløpig siste album «Banga» fra 2012. Punkens gudmor serverte deretter låter fra en lang og fruktbar karriere, som med et avbrekk på 80-tallet har strukket seg fra den mektige og essensielle debuten i 1975. Vi fikk klassikere som"Because the Night", "Pissing in the River", "Gloria" og "Rock N Roll Nigger" — i tillegg til Lou Reed-låta "Perfect Day".

Jazz

Kanadisk-keltiske The Real McKenzies var først ute på Sam Eydes plass torsdag. Foto: Thomas Hegna

Det er relativt varme dager i Arendal for tiden, og man kunne frykte at det kom til å bli for varmt i sola på Sam Eydes plass. Men det var i hvert fall mindre hett da Smith gikk på scenen enn da kvelden på hovedscenen startet tre timer tidligere.Også da var det punk som ble servert de fremmøtte arendalittene. Kanadisk-keltiske The Real McKenzies sto for en heftig Pogues light-aktig folkrock med sekkepiper, fløyte, støyende gitarer og skotsk-irske rytmer. Ingredienser som sjelden slår feil live, men publikum tok aldri helt av under konserten.

Jazz er en viktig ingrediens på Canal Street. Og mellom de to punk-leveransene var det den dansk-amerikanske jazz-perkusjonisten Marilyn Mazur som underholdt. Hun spiller en viktig rolle på flere scener under årets Canal Street og fikk altså også æren av å varme opp for Patti Smith.

Og det går ikke an å unngå ordet særpreg når man skal beskrive 59-åringen og hennes Pulse Explosion heller. Når man har spilt med Miles Davis, så er vel det et greit tegn på at man vet hva man driver med. På Canal Street-scenen hadde hun med seg norske toppnavn innen jazz, som Eivind Aarset og Bugge Wesseltoft — og ikke minst Nils Petter Molvær på trompet. Mazur var smilende og opplagt, og publikum satte tilsynelatende stor pris på perkusjonisten og hennes band.

Jazz-perkusjonisten Marilyn Mazur på hovedscenen. Foto: Thomas Hegna

Styrket sikkerhet

Tidligere torsdag hadde Bugge Wesseltoft og Arendal Sessions workshop med blant andre Eivind Aarseth & Lars Danielsson, samt at noen unge håpefulle fikk prøve seg på talentscenen Understreet.

Festivalen hadde for øvrig hyret inn flere folk for å styrke vaktholdet og sikkerheten etter at Politiet sikkerhetstjeneste hadde informert om en mulig forestående terrortrussel i Norge.

Fredag står amerikanske Lissie på hovedscenen i Arendal. Det samme gjør Synnøve Knutsvik og Violet Road.

Les anmeldelse av Patti Smith-konserten på fvn.no fredag.