KRISTIANSAND : — Jeg er innleid til denne jobben fra Mentorpartner, og kontrakten min utløper 31. desember, sier markedsdirektør Trond Backer hos Kilden. Det er nå klart at han går tilbake til sin "egentlige" arbeidsgiver ved nyttår, etter å ha vært en relativt profilert markedsdirektør i Kilden siden 28. februar 2011. Før dette var han kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen i fire år- Etter tiltredelsen og fram til nyttår, har Backer altså hatt ett år og ti måneder på å grunnlegge og iverksette en markedsstrategi for Kilden.

Ny fase

— Prosjektet mitt har vært å etablere et markedsprosjekt, å skaffe Kilden en profil, en kommunikasjonsplattform med visjoner og verdier og en markedsplan. Vi har også jobbet ut et partnerprosjekt, og nå går Kilden inn i en driftsfase hvor de har fått hjulene til å gå, sier Backer.

Med drøyt to måneder til fratredelse bør hans etterfølger melde seg raskt, og jobben er ennå ikke offisielt utlyst.

— Utlysningsteksten ligger klar, sier Backer, som understreker at avgangen ikke har noen form for dramatikk knyttet til seg.

— Var det tema å forlenge kontrakten?

Vanskelig å kombinere

— Nei, prosjektet mitt her er over, og vi har hele tiden vært tydelige på at dette oppdraget skulle være ferdig til nyttår. Underveis har jeg også levert oppdrag for Mentorpartner, og på sikt lar en slik fulltidsjobb seg vanskelig kombinere med annen konsulentvirksomhet, sier Backer.

Kristiansandsfirmaet Mentorpartner er eid av blant andre Jan Oddvar Skisland og Dag Nordbø, og på selskapets hjemmesider er Backer oppført som rådgiver i forretningsutvikling.

Som markedsdirektør har Trond Backer vært mannen som har frontet et godt billettsalg og et noe vanskeligere sponsorsalg. Han forteller at han har blitt revet med og engasjert av jobben.

— Det har vært et utrolig spennende prosjekt, og jeg har virkelig hjerte for Kilden som prosjekt. Det kan godt hende at jeg kommer til å ta flere oppdrag for Kilden, sier han.