KRISTIANSAND: — Vi beslagla flere stikkvåpen blant publikum sist vi hadde konsert med dette bandet, og denne risikoen vil vi ikke utsette vårt personale for. Dette har ingenting med bandet å gjøre. De er hyggelige folk, men en del av folkene de tiltrekker seg er slike vi ikke ønsker som gjester hos oss, sier daglig leder Laurits Hvidevoll ved Haandverkeren.

Det var han som tok avgjørelsen om å nekte Lethal Injection å spille på utestedet under Kulturnatta lørdag.

Hvidevoll forklarer at hiphop-sjangeren nå er uønsket på Haandverkeren etter at det ved to anledninger har oppstått problemer med publikum. Hva slags problemer som har oppstått ut over beslaglegging av stikkvåpen, ønsker ikke Hvidevoll å utdype.

Det er ikke akkurat sånn at folk har flydd rundt med masse kniver på våre konserter

Brede Flatset Johnsen og Mike Fullerton som sammen utgjør hiphop-ensemblet Lethal Injection, er mildt sagt oppgitt over avgjørelsen.

— Vi har aldri hatt vår egen konsert som headliner på Haandverkeren, og det han snakker om er kanskje en konsert hvor vi varmet opp med tre låter for et annet band. Der kjenner jeg til at en person ble tatt med lommekniv på et nøkkelknippe, så det er ikke akkurat sånn at folk har flydd rundt med masse kniver på våre konserter. Det er mulig de blander oss med en annen anledning hvor jeg vet at en person kom seg inn med et ninja-sverd. De må i det minste ha fakta klart hvis de skal nekte oss å spille, sier Johnsen.

- Vi er voksne

— Vi vil selvsagt ha en løsning på dette og komme til en enighet med utelivsbransjen. Vi er voksne menn og ikke drittunger, og det er klart dette føles diskriminerende, sier Johnsen.

Nå er konserten blitt flyttet til Kick, etter at først Charlies og deretter Haandverkeren nektet duoen å opptre.

— Det passet dårlig med hiphop på slutten av det øvrige programmet, og vi har dessverre dårlige erfaringer med hiphop, sier barsjef Kurt Edvardsen hos Rederiet og Charlies. Han ville ikke ha Lethal Injection, blant annet fordi han fryktet ekstrautgifter til dørvakter, trøbbel i døra og hærverk på toalettet.

— Dette er dessverre slikt som har skjedd tidligere når vi har arrangert hiphop-konserter. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke, sier Edvardsen.

- Pøbler

— Hadde arrangørene av kulturnatta drøftet programmet med oss på forhånd, hadde vi sluppet dette. Det har vært dårlig kommunikasjon, sier Edvardsen.

— Det er noe tull at dørvakter skal være redde for publikum. Det er grov vold hver helg utenfor utesteder i Kristiansand hvor det ikke er hiphop-konserter. Her tar man en gruppe mennesker og setter dem i bås. De sier jo det ikke har noe med oss å gjøre, men at vi tiltrekker oss et utagerende publikum. De tror de samme pøblene som lagde bråk sist vil komme på vår konsert, men vi har aldri hatt problemer på våre konserter, sier Johnsen.

Respekt

— Vårt publikum har respekt for oss, og hvis vi forteller dem fra scenen at vi krever at de viser respekt for utestedet, vet jeg at det blir fulgt opp, sier Johnsen.

Han lurer på hvordan Kristiansand skal kunne kalles en kulturby når slikt som dette skjer.

— Vi er interessert i å føre en konstruktiv dialog med utelivsbransjen om dette, og vi ønsker å finne ut av hvordan vi kan komme videre. Alt vi ønsker oss er en levende scene, og da kan vi ikke ha det slik at vi blir nektet å spille ut fra sjanger, sier Johnsen.