KRISTIANSAND: "Down by Law" er en komedie fra 1986, og filmen var det internasjonale gjennombruddet til den amerikanske indie-regissøren Jim Jarmusch. I denne filmen har hatt fått med kompisen Tom Waits, John Lurie og Roberte Benigni, som spiller tre cellekamerater som rømmer fra fengselet og ut i villmarken i Louisiana.
— Tom Waits er selvfølgelig mest kjent som musiker, men har også en betydelig skuespillerkarriere. I tillegg til å ha spilt ledende roller i flere av Jarmusch sine filmer, er han kjent for mindre roller i filmene "Short Cuts", "Dracula" og "The Imaginarium of Doctor Parnassus" , sier Irene Torp Halvorsen, Cinematekets daglig leder.Hun legger til at Waits også skal ha vært en stor inspirasjon til Heath Ledgers rollefigur The Joker i Batman-filmen "The Dark Knight".
Ny estetikk
Regissøren Jim Jarmusch har sin bakgrunn fra det eksperimentelle kunstmiljøet i New York på 70-tallet, og hans tidlige filmer var med på å etablere en ny estetikk. Hans nyere filmer er laget på større budsjett, men man kan fortsatt kjenne igjen stilen hans.
— Jarmusch virker å være mer opptatt av karakterer enn av ytre handling, og fokuserer på pussige situasjoner og morsomme dialoger. Resultatet er underfundige filmer med mange gode sitater, som ”I scream, you scream, we all scream for ice cream” eller ”It’s a sad and beautiful world” , sier Torp Halvorsen.
I forrige uke ble "Stranger than Paradise" vist på Cinemateket, og "Mystery Train" og "Night on Earth" vil bli vist de kommende ukene.
Viser også "Aske og diamanter"
Torsdag denne uken står "Aske og diamanter" av Andrzej Wajdas på programmet. Filmen, som er fra 1958, var den polske regissørens gjennombruddsfilm. Den handler om soldaten Maciek, som etter å ha møtte barpiken Christina må ta et valg på hvordan han skal leve videre.— Filmen er et eksistensialistisk drama som også henter inspirasjon fra den amerikanske beatgenerasjonens frihetstrang, satt inn i en genuin, polsk setting. Hamlet og James Dean, den tvilende, desillusjonerte, opprørske unge mann er aldri skildret bedre på film enn i dette formsikre mesterverket. Behandlingen av lys og skygge i en fotografering som overgår det meste, gjør dette til en av femtitallets store filmer , mener Torp Halvorsen.