KRISTIANSAND: — Vi vil utfordre musikere og låtskrivere på hva de mener om politikk og hva som burde gjøres bedre i Norge.

Det sier Mira Svartnes Thorsen. Hun er prosjektleder for en nasjonal låtkonkurranse i forbindelse med stemmerettsjubileet som markeres med en konferanse i Kilden i juni.

Budskap

Det er hundre år siden man fikk allmenn stemmerett i Norge, og for å skape ytterligere engasjement rundt dette ønsker Stemmerettskomiteen å få populærkulturen på banen. De søker en jubileumslåt som har "en oppegående tekst og en melodi som treffer", sier Svartnes Thorsen.

— Det kan være beinhard politisk satire i musikkform, eller det kan være en håpefull vise om hva Norge kan bli. Eller det kan være en ballade om det som allerede er bra. Det handler om å sette ord og tone på en politisk holdning, som forhåpentligvis bidrar til at flere engasjerer seg i denne feiringen og bruker stemmeretten sin i september, forklarer hun.

Vinnerlåten skal brukes i forbindelse med konferansen på Kilden 11. juni, og også i oppkjøringen til stortingsvalget. I tillegg vil de fem beste bidragene få en pengepremie.

— Det er ingen sjangerbegrensninger, men det må være en låt som kan formidle et budskap på en måte som favner ganske bredt. Vårt mål er å få fem låter som er så forskjellige at de treffer hver sin gruppe. Og vi håper at vi får inn bidrag fra både nye og etablerte artister, sier Svartnes Thorsen.

Ikke likestilling

I juryen sitter Tonje Kaada (rådgiver Amnesty International, Norge), Malin Kulseth (pressesjef for Bylarm), Marie Kommisar (musikkprodusent i P3) og Bjørn Ole Rasch (professor i rytmisk musikk, UiA). Sistnevnte sier dette om kriteriene:

TIDLØSHET: - Låtskrivere er alltid på jakt etter det tidløse, og det er jeg også, sier jurymedlem Bjørn Ole Rasch. Foto: Torstein Øen

— Teksten er viktig, men jeg synes ikke man skal være for preget av anledningen. Låtskrivere er alltid på jakt etter det tidløse, og det er jeg også, sier han.Anledningen er altså feiring av lik stemmerett mellom kvinner og menn. Men er det likestilling også i musikkbransjen?

— Absolutt ikke, sier Svartnes Thorsen.

— Det ligger en kultur i bransjen, som i mange deler av samfunnet, hvor man som kvinne må være mye mer offensiv enn guttene for å bli hørt. Du må prestere mer. Det trengs noen konkrete virkemidler for å endre på de mekanismene. Det er mulig å gjøre det, men det har ikke vært vilje til det, mener prosjektlederen. Og sier hun også har opplevd flere eksempler på objektifisering.

— Noen er fortsatt fastlåst i tradisjonelle tankemønstre. For dem handler det ikke om hva du kommer med som artist, men hvordan du ser ut eller hvordan du kan tilfredsstille dem, forklarer hun.

Positv endring

Det har også vært en stor overvekt menn i bransjen gjennom hele musikkhistorien. Musikkprofessor og musiker Rasch mener det er klare tegn til at det er i ferd med å bli en større andel kvinner.

— Det har vært til de grader mannsdominert, men vi ser en forandring som er positiv. Kampen har pågått overalt og vi har vi kommet langt i alle sjangre. Og også innad i bransjen. I management, publishing og plateselskap er det flere og flere sterke kvinner, sier Rasch.