— Dette kan være en fin inngang til kunst for konsertgjengerne, sier Jørgen Skauge, initiativtaker til prosjektet.
Plakatkunst
Han har hentet inspirasjon fra Flatstock, en utstilling av plakatkunst under South by Southwest festivalen i USA. Der kjøpte han sitt første litotrykk. Nå vil han bringe plakatkunsten til Kristiansand.
— Det er en morsom prosess. Dette er et håndverk som krever teknikk og maskiner. Det er noe helt annet enn å jobbe med en datamaskin, sier Roy Søbstad.
Han har designet plakaten til Imperiets Vinterblot-konsert med Tristania, Solefald og In Vain på Kick 13. desember, og har takket ja til å gjøre plakaten om til et litotrykk.
Tidkrevende prosess
Søbstad er i gang med tredje trinn i litografiprossesen. Litografiene lages ved at en og en farge males på en stein, for deretter å trykkes oppå hverandre.
75 litografier har allerede først fått en gul runding, og deretter en blå firkant rundt. Søbstad skraper forsiktig fram teksten og tegningen som skal trykkes på litografiene. Det er en tidkrevende prosess, men han får god hjelp av Roald Andersen på Smia som trykker litografiene.— Dette er den gamle måten å lage litografier på. Malingen lages fra bunnen og males på steinene, og all tekst og tegninger tegnes opp for hånd, forteller Andersen.
— Dette er en veldig ærlig prosess. Her er det ingen skjulte motiver, eller noen som har tenkt å tjene masse penger. Dette er kjærlighet til musikk og kunst.
Vil lage utstilling
60 av litografiene skal legges ut for salg under konserten på fredag.
— Vi vil at konsertpublikummet skal få kjøpe kunsten først. Derfor skal vi selge dem for 250 kroner under konserten. De blir mye dyrere dersom de skal selges etter konserten, sier Skauge.Dersom flere ønsker å bidra til plakatkunsten, ønsker Skauge å lage en egen utstilling om noen år.
— Jeg håper at vi kan etablere en lokal variant av Flatstock, og samle byens kunstnere og musikere.
- En god trend
Terje Dragseth er allerede spurt om å lage litografier av konsertplakaten til Stein Torleif Bjella i februar.
— Jeg så en av plakatene til Søbstad på Facebook, og det gledet meg å se den. Jeg har alltid vært opptatt av plakatkunst. Rocken har alltid vært preget av visuelt design. Bare se på Beatles eller grungeperioden. Jeg synes vi følger opp en god trend, sier Dragseth.
Søbstad er enig.
— Plakatkunsten forsvant en periode da vinylplatene forsvant. Nå får vi bare opp små ikoner når vi strømmer musikk. Kanskje plakatkunsten kan bli aktuell igjen i forbindelse med konserter.
— Folk kjøper ikke CD-er lenger, men man kan kjøpe med seg plakatkunst som et minne fra konserten i stedet for, legger Andersen til.