— Vi klarte det i fjor. Og det virker som om vi også kommer til å nå de målene vi har satt oss i år, sier Heine Strømme, styreleder i Palmesus AS.

I følge festivalen ble alle de 13.000 billettene fra i fjor utsolgt. Dette brakte i 2012 sju millioner i inntekter (opp 41 prosent fra året før) og et overskudd på 72.000 kroner. Til sammenligning ga festivalen i 2011 4,9 millioner kroner i inntekter og et underskudd på nærmere 300.000 kroner. Dermed tippet også egenkapitalen fra rød sone per utgangen av 2011 til sorte tall ett år etter. Dog var den positive egenkapitalen ikke større enn 7000 kroner. Styreleder i Palmesus AS, Heine Strømme eier 50 prosent av aksjene. Resten eies av daglig leder og styremedlem Leif Erling Fosselie.

Hadde 5000 som mål

I følge festivalen var det 15.500 mennesker inne på området i løpet av helga, 7147 besøkende fredag og nærmere 8500 lørdag. Mellom 800 og 1000 av billettene var sponsorbilletter av ulikt slag.

Verken Strømme eller festivalsjef Jesper Elimar Krumm vil på nåværende tidspunkt si noe om årets resultat.

— Men målet var at det skulle komme 5000 publikummere per dag for at vi skulle gå i pluss, og dermed kunne fortsette neste år, avslører han.

- Så det er grunn til å tro at det endelige inntektstallet er langt høyere enn i fjor?

— Ja, det er det. Men det dukker alltid opp noen uforutsette kostnader underveis.

Ølkaos påvirket budsjettet

I følge Strømme brukte festivalen mer penger enn det som først var budsjettert på sikkerhet og vakthold, som følge av ølkaos og køer under Ravnefest og Odderøya Live.

— Vi ville unngå den samme situasjonen, sier han.

I tillegg hadde festivalen et dobbelt så stort bookingbudsjett i år, sammenlignet med i fjor. 5 millioner kroner ble brukt for å få artister som Nelly Furtado, Karpe Diem, Sirkus Eliassen og Axwell.

— Alt tyder på at det i år har vært vellykka på alle vis. Så gjenstår det å se når det foreløpige resultatet foreligger om rundt et par uker, anslår Strømme.

Sluppet neste års datoer

Palmesus har allerede nå sluppet hvilke dager strandfesten skal arrangeres i 2014. På grunn av svømmestevne på Aquarama valgte festivalen i år å arrangere senere enn de tidligere har gjort. Men i 2014 vil festivalen gå av stabelen 4. og 5. juli.

Her under Karpe Diem-konserten på Palmesus i år. Foto: Kristin Ellefsen

— Nå går vi tilbake til den tiden i juli som vi tradisjonelt har hatt, sier festivalsjef Jesper Elimar Krumm til Fædrelandsvennen.

Skylder på regnet

I følge Krumm ble været utslagsgivende for fjorårets overskudd.

— At en festival i det hele tatt går i pluss er nesten spesielt, sier han om resultatet av fjorårets Palmesus.

- Hvorfor er ikke overskuddet høyere når alle de 13.000 billettene i fjor ble utsolgt?

— Det regnet som bare det i fjor, og det går ut over omsetningen i baren. I tillegg hadde vi økt bookingbudsjettet i forhold til året før, sier han.

Palmesus hadde i 2012 sju millioner i inntekter, og et driftsresultat på 72.000 kroner. I følge arrangøren ble samtlige av de 13.000 billettene utsolgt.

FORNØYDE: Festivalsjef Jesper Elimar Krumm (fv.) og bookingsjef Heine Strømme klarte i år målet sitt om 5000 publikummere per dag. Det foreløpige økonomiske resultatet for Palmesus 2013 foreligger om et par uker. Foto: Mats Johannesen

— Alt vi bygger opp i løpet av ett år skal gjennomføres på to dager, og så kan været være utslagsgivende. Slik er det å drive festival, forteller Krumm.

- Hvorfor er det spesielt at en festival går i pluss når alt er utsolgt?

— Fordi i de aller fleste festivaler er det idealismen som står i første rekke. Så lever økonomien som en følge av det.

Krumm mener likevel at Palmesus skiller seg ut ved å tenke mer kommersielt enn sine konkurrenter.

— Vi er nok mer fokusert på det økonomiske enn det mange andre festivaler er, sier han.

- I år var det mellom 800 og 1000 billetter som gikk til sponsorer, hvordan var dette i fjor?

— Det var nok færre billetter til sponsorer i fjor.