RISØR: — Jeg er veldig imponert over hele attityden i denne festivalen. Her ligger lista bare så høyt, og så er det likevel ingen og ingenting som er snobbete. Se på programheftet, for eksempel, det er så profesjonelt helt ut til fingerspissene. Risør Kammermusikkfest må være det beste som kan oppdrives i Norge, mener hun.Siri Torjesen hadde sin første konsert onsdag. Da gikk hun på kort varsel inn og overtok for den finske mezzosopranen Monica Groop i et sjelden fremført verk av Schumann; Ballade vom Heideknaben. Siri Torjesens oppgave var her ikke å synge, men å resitere et langt episk dikt som Schumann har satt musikk til, et verk som betegnes som melodrama. Verket må sies å høre til i musikkhistoriens raritetskabinett, og kan vel egentlig trygt plasseres tilbake der etter festivalen. Melodrama-sjangeren slik vi møtte den her har nok utspilt sin rolle, med musikk som mer forstyrrer enn illustrerer handlingen i teksten. Torsdag ettermiddag fremførte Siri Torjesen Lasse Thoresens store verk Hagen, bygd rundt en tekst av Abdu'l-Bahá. To slagverkere, fiolin og cello akkompagnerte Siri Torjesen i dette verket. - Det er første gang jeg gjør et verk av Lasse Thoresen, fortalte Siri Torjesen før konserten. - Han skriver utrolig flott for sangere. Verket er egentlig skrevet for Birgitte Grimstad, til åpningen av Oslo Konserthus i 1986, så det har vært interessant å diskutere stemme og stemmebruk med komponisten. Det blir nødvendigvis noe annerledes når jeg gjør det enn da Birgitte Grimstad gjorde det, sier Torjesen. Torsdag morgen, så tidlig som kl. 10.00, bød festivalen på den til nå mest originale konserten. Den foregikk - for første gang - i Risør kunstforenings lokaler. Kunstforeningen arrangerer utstilling med malerier av oboisten Bernhard Heinrichs. Heinrichs har gjestet Risørfestivalen i flere år som musiker, og har de siste årene hatt et internasjonalt gjennombrudd også som maler. Nå ble det konsert ikke bare mellom maleriene, men også på maleriene hans. De tre slagverkerne Eirik Raude, Knut Aalefjær og Arild Torvik forsynte seg med hvert sitt bilde fra veggen, brukte det som tromme, og etter hvert kastet oboist Heinrichs seg ut i improvisasjonen, ikke med sin obo, men med sine fabelaktige fugleimitasjoner, en kunstart han behersker til fullkommenhet. Slikt kan også skje på Risør Kammermusikkfest, til opplysning for de som ellers kanskje trodde man bare fikk servert klassisk musikk i denne sammenhengen. Denne morgenkonserten bestod for øvrig av moderne verker av Takemitsu, Isang Yun og Kaija Saariaho i tillegg til Mozart.