Worms var i sin tid et morsomt 2D-spill, der du så verden fra siden og styrte en gjeng med marker, bevæpnet med alt fra bazookaer til eksploderende sauer. Målet var kort fortalt å utslette motstanderens marker før de utslettet deg. Men som med alle andre vellykkede spillserier valgte man å gå over til 3D, og vips, standardproblemene meldte seg. Dårlig kontroll og en kameraføring som var helt på jordet.

Men dette var forrige versjon. Nå er markene tilbake i spill nummer 4, med undertittelen Mayhem, eller Kaos på norsk. Og kaos får du fra første stund. Du fyrer av missiler og andre våpen som sprenger i stykker alt de treffer, og alt er presentert i kul, fargerik grafikk. Man har til og med stjålet røykeffektene fra det forrige Zelda-spillet, og det ser i det hele tatt upåklagelig ut.

Historien og oppdragene i spillet er gjennomarbeidet, og Worms 4 hadde egentlig vært et skikkelig bra spill, hadde det ikke vært for at kontrollen av markene og kameraet fremdeles er helt på månen. Det går greit så lenge du beveger deg langs bakken, men når du skal hoppe, melder problemene seg. Bare å komme seg opp på en kasse eller en avsats er ufattelig klønete. Det er så irriterende å se den lille marken dette i bakken gang på gang mens sekundene tikker, at det er mest fristende å gi håndkontrollen en flytur med bråstopp i veggen. Ok, jeg skjønner at mark kanskje ikke er like spretne som skapninger med bein, men likevel, det er bare ikke moro.

Og det blir ikke bedre av en heller eksotisk kameraføring. I spill hvor du kan falle til en sikker død ved å trykke på gal knapp, er det rimelig essensielt å se hva du driver med. Men her har man gitt blanke i den slags. Noen ganger zoomer kamera så langt ut at det er helt umulig å vite hvor du flytter deg, og av og til plasserer det seg bak vegger, så du ikke ser noe som helst. Du kan riktignok flytte kamera bak marken du styrer med et trykk på høyrespaken på håndkontrollen. Men hvis du vil flytte kamera selv, noe som er standard i de fleste 3D-spill, går dette så tregt at du mister de få sekundene du har igjen etter å ha strevet med å komme deg opp på en kasse litt lenger bak i løypa, og du blir enda mer irritert.

Worms 4 kunne vært helt supert, men at utviklerne ikke har lært mer siden forrige utgivelse i serien, er ganske utrolig. TORE SAND

Worms 4: Mayhem Team 17/Codemasters

Genre: Turbasert strategi

Alder: 3+

Plattformer: Playstation 2, Xbox, PC