KRISTIANSAND: — Vi ble litt sjokkert da vi talte opp året, sier assisterende daglig leder Stian Sandnes på Rederiet.Til forskjell fra de aller fleste andre utesteder har nemlig Rederiet med Charlies Bar, Big Horn Steak House og Rederiet nattklubb økt omsetningen kraftig etter at den mest utskjelte loven siden forbudstida ble innført.Restauranthuset møtte røykeloven som ble innført 1. juni i fjor med samme skepsis som resten av bransjen. Men i stedet for å få panikk, eller bygge om til svinedyre røykeløsninger, nøyde de seg med et par varmeovner på trappa og å ta vekk coverchargen i døra.Det er de glade for i dag.- Klart det er best at folk får komme inn og se hvordan vi har det før de må betale. Når de kommer inn og ser hvordan vi har det er det større sjanse for at de kjøper to-tre drinker i stedet for at vi sitter og tar cover for samme pris som det en øl koster, sier Haugen.- Den trappa opp kan virke lang, og den er enda lengre når du blir møtt med krav om betaling på toppen, mener Sandnes.Det var først da coverchargen ble fjernet sammen med røyken at det virkelig tok av i fjor. Duoen Sandnes og Haugen kan slå i bordet med et godkjent regnskap for 2004 som viser overskudd på 893.377 kroner. Året i forveien fikk huset et underskudd på 200.000. Rederiet som slet med dårlige tall i mange år, har dermed fått et endelig gjennombrudd i det verste året noensinne for resten av utelivsbransjen. Og det bare fortsetter.Seks måneder inne i det nye året viser ølomsetningen for eksempel en økning på 20 prosent i forhold til samme periode i fjor.- Og for øl og vin har vi økt med over femti prosent, smiler Sandnes.Nå kan daglig leder Ove Haugen regne ut kveldens omsetning ganske nøyaktig ut fra haugen med sneiper han finner på trappa om morgenen.- Da er det gjerne tilsvarende mye knust glass inne, men både stemningen og dermed også omsetningen har stått i taket. Jeg tror mange utesteder i byen misunner oss den trappa, sier han.Å røyke på trappa på Rederiet har tydeligvis blitt noe av det mest populære du kan gjøre i helga, skal vi tro Haugen.- Vi vet ikke hvorfor, men jenter sier at trappa hos oss har blitt det nye sjekkestedet, påstår Haugen.- Jeg tror interiøret appellerer til jenter, sier Sandnes, som også satser på lokale DJs for å lokke dem ut på dansegulvet.- Det fungerer ikke med store DJ-navn i Kristiansand. Her må du minst ha et par-tre låter fra topp-tjue lista, opplyser Sandnes.- Vi har et veldig godt arbeidsmiljø, og folk slutter sjelden hos oss. Det smitter over på gjestene. Vi gjør det vi kan for at de skal trives, skryter Haugen.