TEATER: — Jeg har heldigvis aldri opplevd overgrep selv, men en får det veldig nært innpå sjelen når en dykker ned i stoffet på den måten vi gjør, sier Inger Lise Rypdal.

Musikkteaterforestillingen «Det ingen må vite» har premiere på Agder Teater 21. februar, og første forestilling er allerede utsolgt. Kai Erland, fra Stiftelsen Arkivet, står bak idé og manus. Kari Iveland har skrevet alle av de ti sangtekstene, og Stein Berge Svendsen har komponert melodiene.

HJERTEKLAFFER.

Stykket handler om Silje (Inger Lise Rypdal), som i voksen alder begynner å huske overgrep fra barndommen hun har fortrengt. Hukommelsen trigges da hun blir forelsket i Simen, som spilles av den kjente sangeren Stephen Brandt-Hansen.

— For min del handler ikke stykket kun om å leve med minner om overgrep. Det handler om å lære å bli elsket, og å elske noen tilbake, sier Brandt-Hansen.

Han mener alle på et eller annet tidspunkt i livet har fått ødelagt en hjerteklaff, og kan kjenne seg igjen i mye av tematikken og følelsene i forestillingen.

Torsdag fremføres ti sanger som både Iveland og Berge Svendsen ikke utelukker kan bli til plate.

— Det musikalske har fått en sentral plass hvor det meste av handlingen foregår i sangene. Sangene står godt på egne bein, og ville passet godt på et album, sier Iveland, som også spiller Siljes søster i stykket.

Tro og TILLIT.

Overgriperen i denne historien er faren til Silje. I tillegg til å være far, er han kristen forkynner.

— Vi angriper ikke troen, men visse personer i lederposisjoner som misbruker den tilliten de har og utnytter mennesker i sårbare situasjoner, sier Iveland.

Hun hadde aversjoner mot å gjøre overgriperen til kristen forkynner, nettopp derfor følte hun det var viktig å gjøre det.

— Vi forventer noe ekstra av mennesker i slike lederposisjoner. Et misbruk av den tilliten røsker ved en større gruppe menneskers trygghet enn bare den som blir misbrukt, sier Iveland.

Åpne LØSNINGER.

Regissør Mette Brantzeg, ønsker å presisere at dette er en fabel og ikke en historie basert på en bestemt person fra virkeligheten. Budskapet belyser en vanskelig situasjon, som for dem som opplever det, er en evigvarende og livsvarig situasjon. Rypdal liker at stykket ikke handler om å finne én løsning, men at det handler om å bli kjent med seg selv.

— Det er så fint at vi tilbyr åpne løsninger, og ikke kommer med noe fasitsvar, sier Rypdal.

Tekst: Cathrine Sordal

cahrine.sordal@fvn.no - 38 11 36 44