KRISTIANSAND: — Jeg tror publikum kanskje aner en rød tråd - en som ikke er så lett å sette ord på - men som finnes. Jeg kommer fra en singer/songwriter-tradisjon som virker ganske umiddelbar, men jeg håper folk tenker videre, oppdager flere lag og får noen nye tanker i hodet, sier Sigvart Dagsland.

Han starter sin nye Norgesturné i Stavanger i morgen, inntar Lyngdal torsdag, Arendal fredag og tar siste sørlandsstopp på Agder Teater lørdag. «Forandring», heter plata som ble sluppet for en måned siden og sanket kritikker som tar seg ut i enhver karakterbok.

— Ja, det var kjempebra. Det betyr ikke noe for meg personlig i forhold til hva slags musikk jeg lager, men det er klart man blir glad av det. Og kanskje betyr det at noen flere kjøper plata, sier artisten selv.

Overgang

Og Dagslands femtende soloplate betyr noe helt spesielt for ham:

— Den er en bro mellom gammel og ny tid, sier han, og utdyper:

— De første ti årene var jeg på Kirkelig Kulturverksted og jobbet med Erik Hillestad som produsent. Da jobbet jeg mye med demotaper og gjorde grundig forarbeid, mens jeg gjerne delegerte bort jobben med å lage gode tekster. De neste ti årene konsentrerte jeg meg om å lære å bli en bedre tekstforfatter, og delegerte bort mye av arrangeringen. Denne gangen føler jeg at jeg har gjort like grundig arbeid på begge deler.

Mer komplett

I tillegg har Dagsland sluttet ringen med Kulturverkstedet som utgiver og Hillestad tilbake på laget. Det siste mener han har slått positivt ut i tekstene.

— Erik er en god læremester på tekster - det er mange som har mye å lære av ham. Norske tekster generelt bærer mye preg av «første innfall». De hopper fra det ene til det andre og har metaforer som ikke er gjennomførte, påpeker Dagsland.

Etter å ha gått i lære selv, mener han at han har utviklet seg og blitt mer komplett som artist.

— Jeg er absolutt blitt mer komplett, men ikke bedre. Det er veldig typisk for mennesker, og kanskje særlig artister, å tro at det bare er det de gjør nå som gjelder, sier han.

Stolt artist

Men Dagsland er ærlig på at han er stolt av hele katalogen sin, og demonstrerer det med å utgi en notebok som heter «Alle sangene». Den kommer i morgen, og inneholder hele 127 melodier. Jobben førte med seg dypdykk i arkivet for artisten - som fant flere «glemte skatter» han har planer om å fremføre på konsertene.

— Halvparten av konserten vil være fra den nye plata, mens resten er gamle låter. Jeg graver alltid fram noe jeg ikke har spilt live på 15-16 år, i tillegg til de låtene jeg ikke kommer unna, uten at publikum føler seg snytt, forteller han.

Gleder seg

I går var det fremdeles billetter igjen til Lyngdal og Arendal, og noen få også i Kristiansand lørdag.

— Agder Teater er et kjempefint sted. Det er koselig og intimt og har kjempeflotte forhold for oss. Men det er klart det ikke hadde gjort noe å ha 100 plasser til - slik at alle kunne kommet inn, sier Dagsland, som mener konsertpublikummet kan få mer enn platekjøperne.

— Jeg elsker å holde konserter. Det er uforutsigbart og krever at du tar ting på sparket - og blir ofte bedre enn plata.

— Og hva blir det neste fra deg i «ny tid»?

— Det har jeg ikke peiling på. Jeg nyter bare tilværelsen - og gleder meg veldig!