KRISTIANSAND: — Ingen steder! Dette har ikke vært gjort før, sier Jon Atle Tigerstedt. Sammen med Sølve Skrede har han brukt det siste halve året på å skaffe Kristiansand det han mener er verdens første operative elektroniske oppslagstavle for kulturbegivenheter. Nå er det slutt på plakatkrig og klaging på at kommunen river ned plakater. Kristiansand Kommune står i stedet hundre prosent bak de to grønne stålkolossene som i dag settes på plass i Markensgate. Tredje på HiA

Den ene kommer i krysset til Wergelands gate, den andre der hvor Rådhusgata krysser Markens. En tredje såkalt IC (Infochannel) skal settes opp å HiA ved inngangen til kantina.Bak glasset skal søylene ha to skjermer. Den ene viser informasjon om arrangementer. Den andre er annonseplass for firmaer hvor for eksempel reklamefilm vil bli vist. Det er dette som finansierer prosjektet. I toppen skal i tillegg en LED-tekst rulle og gå. Og det hele vil være i drift fra start i morgen kveld:- Serveren er allerede oppe og går med annonser og plakater, sier Sølve Skrede.Serveren han snakker om står på Dueknipen hvor firmaet Idé Til Produkt har kontor.- Dette kommer til å funke fordi hver av installasjonene også har sin egen server. Og i Oslo har vi en backupserver som tar over hvis noe går galt her, sier Tigerstedt. Destinasjon Sørlandet

Det er Destinasjon Sørlandet som deler ut tilgang til systemet for både næringsliv og kulturaktører. Fra internett kan enhver arrangør så mate Infochannel-søylene med informasjon som så kan leses av forbipasserende.- Det arrangementet som er nærmest forestående får hyppigst visninger, sier Tigerstedt.Nå skal søylene stå i ett år som et prøveprosjekt, og opphavsmennene regner med at de kommer til å tåle belastningen fra både vær, vind og vandaler.- De er i tolv millimeter valset stål, og glasset foran er av samme materialet som skjoldene til politiet. Vi fyller sand oppi, og hver kommer til å veie anslagsvis 600 kilo. Metalldelen er laget av Origo Engineering her fra Kristiansand. De lager jo ellers ting som skal tåle å brukes i Nordsjøen. Og innmaten kommer fra TS Data i Arendal, forteller Tigerstedt.Det var på en brainstorming for et halvt år siden de to kom opp med ideen. Begge jobber i firmaet Ide til Produkt (ITP), og etter hvert har arbeidsgiveren slengt seg på.- Sjefen sa det var bedre det enn at vi kastet bort arbeidstida på det, sier Tigerstedt. Programvaren til prosjektet har opprinnelig vært utviklet til rent reklamebruk, og har kommet i stand gjennom tre års idéutvikling. Nå kommer den også kulturlivet i Kristiansand til nytte. Støtte fra Cultiva

Etter hvert som prosjektet har blitt profesjonalisert har også Cultiva innsett sin besøkelsestid. Kulturstiftelsen fant nettopp å kunne tilgodese Infochannel med 200.000 kroner.- Og jeg har jobbet mye opp mot kommunepolitikk både her og på Vestlandet der jeg kommer fra. Men aldri har jeg møtt maken til velvilje som til dette prosjektet, sier Sølve Skrede.Det var i november et enstemmig byutviklingsstyre gikk inn for Infochannel.- Det er kjempespennende at Kristiansand kan være en pilotby for dette. Det er sånt vi liker, sier byutviklingsstyrets leder Hans Otto Lund (H). Han ser for seg at ikke bare kultur, men også for eksempel transportbransjen med flere vil kunne ta i bruk tavlene.- Nå er jeg veldig spent på hvordan dette blir seende ut. Opphavsmennene har gjort et veldig godt forarbeid for å si det pent, sier Lund. Avdukningen av den første Infochannelsøylen skjer i dag klokka 17.00.