«Den rette for Tor» er nemlig et av de programmene som opplever svært utro seere. Seertallene er ikke jevne og svinger fra uke til uke.

Rivaliserer mot seg selv

Premiereprogrammet skapte mye nysgjerrighet og hentet inn 159.000 foran TV3-skjermen, noe som er rekord for programmet der Tor Milde skal finne kjærligheten.

Bunntallet for serien kom i uke 42 da seertallet denne onsdagen ble halvert fra første program.

Men utro seere bekymrer ikke TV3. — De fleste seertall svinger og TV3 som er den minste av de store, er veldig utsatt for konkurranse, sier informasjonsansvarlig i kanalen, Glenn Ø. Støldal.

— Når det gjelder «Den rette for Tor»-konkurransen på onsdager, kommer den fra oss selv ettersom vi sender Champions League på Viasat 4 samme dag.

Ny tv-dag

Fra uke 42-45 går kurven oppover for hver episode av «Den rette for Tor» på grunn av «finalen» som nærmer seg og dermed øker interessen. Siste program derimot var et reisebrev med Tor og den utvalgte damen fra deres tur i USA. Dermed forsvant seere igjen.

— Vi er generelt veldig fornøyd med tallene på «Den rette for Tor» ettersom vi har etablert en ny dag for egenproduksjoner på TV3. Det er lenge siden vi har hatt våre egne programmer på onsdager, forklarer Støldal.

Svingende stjerner

Også «Sangstjerner» på samme kanal hadde svingende seertall da den ble sendt tidligere i høst.

Kjendissangkonkurransen hadde finale 1. november og opplevde også en «taggete» graf. Fra femte til sjette program sank snittallet med 35.000 for å så stige igjen med 37.000 i program nummer sju.

— Det var svært tøff konkurranse fra andre kanaler i «Sangstjerner»-slotten, hevder Støldal.

— Men vi syntes tallene for programmet var gode, selv om vi skulle ønsket oss et noe høyere snittall enn 98.000.

Trofaste mot bonderomantikk

Et av høstens mest sette programmer er «Jakten på kjærligheten» på TV2. De har i sesongens ti første episoder hatt et snitt på 810.000 seere, i tillegg til at publikummet er svært trofaste mot konseptet som sendes tirsdager kl 20.00. Den mest dramatiske stigningen i «Bonderomantikk» er fra uke 45 til 46 der det er en økning fra 801.000 til 900.000 seere.

— Vi har alltid hatt et stabilt seertall på «Jakten på kjærligheten», sier informasjonsarbeider Kathrine Wergeland i TV2. — Jeg tror at «Bonderomantikk» har lojale seere fordi det er et ærlig og redelig realityprogram som man kan slappe av og kose seg med.

PS: Det gjenstår ennå fire programmer av «Jakten på kjærligheten» som ikke er tatt med i vurderingen.