SAMTALER I MUSIKK: Ved å lytte, føle og kjenne hverandres musikalske språk skaper Vertex musikk utav ingenting. Konserten de fremførte på Ekserserhuset lørdag kommer aldri til å fremføres igjen. Foto: Ann Magritt Arnli
HER I DAG, BORTE I MORGEN: Edge of Wrong er en festival for sterkt individualistiske uttrykk. Lørdag spilte det Trondheimsbaserte improbandet Vertex en konsert de aldri har gjort før og aldri kommer til å gjøre igjen. Hele fremførelsen er basert på musikernes kommunikasjon underveis. Foto: Ann Magritt Arnli
FESTIVALGRÜNDER: Morten Minothi Kristiansen startet Edge of Wrong-festivalen i Sør-Afrika i 2002. Foto: Ann Magritt Arnli

KRISTIANSAND: Kunst— og musikkfestivalen Edge of Wrong gjestet for første gang Kristiansand denne helga. Tidligere har festivalen vært arrangert sju ganger i Cape Town, Sør-Afrika og to ganger i Norge. Det store lokalet på Ekserserhuset var lørdag fylt av et lite, men lydhørt publikum som hadde slått seg ned i sofaer og på stoler for å få med seg blant andre det Trondheimsbaserte improbandet, Vertex.

— Det vi spiller her i kveld er noe ingen har hørt før og ingen vil høre igjen. Vi improviserer fra ingenting og avtaler aldri noe på forhånd. Dette er en samtale i musikk, uten at man tenker ord eller handling. Noen ganger følger man det de andre musikerne sier, noen ganger setter man opp en kontrast og noen ganger holder man kjeft, forteller trommeslager, Tor Haugerud.

SAMTALER I MUSIKK: Ved å lytte, føle og kjenne hverandres musikalske språk skaper Vertex musikk utav ingenting. Konserten de fremførte på Ekserserhuset lørdag kommer aldri til å fremføres igjen. Foto: Ann Magritt Arnli

Tiårsjubileum for festivalen

Utenom han består duoen Vertex av Petter Vågan. Til Kristiansand hadde bandet også med seg tyske Axel Dørner på trompet og Andrea Neuman på piano. Bandet var et av fire innslag på scenen på festivalens siste dag, og var bokstavelig talt ganske toneangivende for musikk— og kunstfestivalens rikholdige program.

Edge of Wrong i Kristiansand er i år et samarbeid mellom kunstnerisk leder og grunnlegger, Morten Minothi Kristiansen og det lokale kunstsamarbeidet Diverse Diverse. Festivalen ble opprinnelig startet i Cape Town, hvor den er arrangert sju ganger, og etter hvert har den vokst til å bli et kunstnerisk og musikalsk utvekslingsprosjekt mellom Norge og Sør-Afrika.

HER I DAG, BORTE I MORGEN: Edge of Wrong er en festival for sterkt individualistiske uttrykk. Lørdag spilte det Trondheimsbaserte improbandet Vertex en konsert de aldri har gjort før og aldri kommer til å gjøre igjen. Hele fremførelsen er basert på musikernes kommunikasjon underveis. Foto: Ann Magritt Arnli

Ikke akseptert, lagde festival

Bakgrunnen for at festivalen ble til er at Minothi Kristiansen selv studerte musikk i Cape Town i to år, hvor han møtte liten forståelse for sitt individualistiske musikalske språk.

— Jeg holdt på med denne typen musikk da jeg studerte der nede, men det var ikke noe miljø for det der. Jeg kjørte likevel på og fortsatte med mitt, og før jeg dro hjem arrangerte jeg den første Edge of Wrong-festivalen i Cape Town. Det ble en suksess og det tolker jeg som at folk var sulteforet på nye inntrykk. I år feirer vi ti år, og er i Kristiansand. Vi har mange fantastiske artister med, og selv om publikumet i her ikke er så stort, er de til gjengjeld veldig interesserte og imponerte over at vi tør å gjøre dette her. Sånn sett ligner Kristiansand Cape Town, hvor vi også måtte bruke tid på å bygge opp et publikum, sier Minothi Kristiansen.

FESTIVALGRÜNDER: Morten Minothi Kristiansen startet Edge of Wrong-festivalen i Sør-Afrika i 2002. Foto: Ann Magritt Arnli

Internasjonalt

Med en festival-lineup bestående av flere lokale band og artister, to artister fra Sør-Afrika og to fra Tyskland er Edge of Wrong en internasjonal festival. Og en alternativ festival. Alle uttrykkene er sterkt individualistiske, musikerne baserer mye av sin musikk på improvisasjon. Men en viktig del av festivalprogrammet var også å kommunisere og dele tanker med publikum.

Diverse i vekst

Kommunikasjon går også igjen i festivalens kunst. Diverse Diverse har etter hvert blitt Sør-Norges største utenominstitusjonaliserte kunstsamarbeid og har på tre år knyttet til seg 230 amatørkunstnere og proffesjonelle kunstnere.

— Dette er en videreføring av Diverse Diverse, hvor utgangspunktet er et samarbeid hvor folk kan komme for samtale, produksjon og visning av kunst. Det som skjer før verkene stilles ut er viktigere enn hvordan det blir seende ut, forteller Ørjan Moen i Diverse Diverse.

Samarbeidet med Edge of Wrong ble til etter at kunstnersamarbeidet hadde en gruppeutstilling i Sør-Afrika i februar. Om festivalen blir arrangert i Kristiansand flere ganger vites ikke.