KRISTIANSAND: — Det er jo når det regner folk kommer. Det er det som er norsk, parerte administrerende direktør Bentein Baardson da styremedlemmene Per Sigurd Sørensen og Toril Runden ville vite hva som blir konsekvensene av regnvær på en av Kildens storsatsinger til neste år. Begge brukte betegnelsen "stunt" om prosjektet. "Carmen" ble under styremøtet mandag trukket fram som en av tre storsatsninger som skal være med og løfte billettsalget til Kilden mot nye høyer neste år.

Gjennomgangen av budsjettet for 2013 var den viktigste posten på møtet. Etter et utfordrende oppstartsår med svært høy aktivitet, er målsetningen å konsolidere til neste år.

— Det blir omtrent samme aktivitetsnivå med ett unntak: Kulturdriften. Der har vi ikke råd til å opprettholde aktiviteten på samme nivå, sa stabs- og økonomidirektør Gunnar Thon Lossius.

Folkekomedie

Han orienterte styret om årsakene til en viss svikt i billettsalget i forhold til budsjett, nærmere bestemt med 1,8 millioner kroner per oktober. Styret vedtok likevel å følge administrasjonens innstilling om å budsjettere med 2,2 millioner kroner mer i billettinntekter for neste år, altså med 31 millioner kroner. Full drift fra nyttår, og tydelige satsninger er noe av måten dette skal gjøres på. Vinterens folkekomedie "Den Stundesløse" over 21 forestillinger med Rune Andersen i en bærende rolle er den første av disse. Det er videre ventet at den nye Sacra Art-festivalen i mars vil bli godt besøkt, og for det tredje tror Kildens administrasjon på gode tall for operaen "Carmen" i Fjæreheia i sommer. Det var på dette siste punktet styret hadde noen spørsmål.

Administrerende direktør Baardson frykter imidlertid ikke sommerregnet. Han forklarte for eksempel hvordan berget på stedet varmes opp på dagtid om sommeren, slik at regnskyene holdes unna utover kvelden. Dessuten viste han til den store populariteten utendørsspel har andre steder i landet.

Viking med spjot

— Det er fire hundre spel i Norge, men nesten ingen på Sørlandet. Dette er den eneste landsdelen hvor du ikke risikerer å møte en viking med kuhorn som kommer løpende etter deg med spjot, understreket Baardson til latter. Styremedlem Theis Pedersen ville likevel vite om orkestergraven i Fjæreheia kan brukes i regn, og han spurte også om det var mulig å forsikre seg mot avlysninger. Dette fikk han vite at er veldig kostbart.

— Og på femten år har vi ikke hatt mer enn tre avlysninger i Fjæreheia, fremholdt Baardson. For innendørsprogrammet varslet han en noe skarpere prioritering.

Kannibaler

— Vi har hatt 790 arrangementer hittil i år, og folk har vært slitne. Samtidig har vi bare en sjanse til å gjøre et førsteinntrykk. Vi lærer jo også hva det er som trekker publikum, og vi må for eksempel innse at vi ikke har et stort publikum for black box-teater i Kristiansand. Vi har valgt å ikke spisse oss selv ved å være avantgardistiske, og vi må bli selektive på hvor vi setter inn støtene. I vinter har vi for eksempel en komedie som legger beslag på en av storscenene lenge. Vi må dessuten spørre oss om vi blir kannibaler, slik at forestillingene våre konkurrerer med hverandre, sa Baardson.

En ting han har oppdaget, er at sørlendinger og båtpussesesong ikke alltid er kompatibelt med godt kulturbesøk.

— Etter påske skal folk pusse båten, og da kommer det omtrent ikke folk. Derfor har vi valgt å legge musikalen ("Evita", red anm) til denne tida når ikke noe annet trekker. Da kan vi tilby disse til konferansepublikummet som søker seg hit på våren og forsommeren, sa Baardson.