Steffan Strandberg og arbeidende verkstedsformann Vidar Krogstad diskuterer kommende prosjekter som kan bli med i NRK-dokumentaren. Foto: Kjetil Samuelsen

— Det er alltid noe spennende med Setesdalsbanen. Å følge arbeiderne her oppe er noe jeg har hatt lyst å gjøre i mange år, sier Steffan Strandberg.

Filmskaperen har presentert ideen for NRK mange ganger, men ikke fått napp. Før nå. I vinter filmet de en pilot på verkstedet på Grovane i Vennesla og sendte til statskanalen.

— De ble interessert i det de så, og det passet for NRK å få laget dokumentaren nå, sier Strandberg som selv er fra Vennesla.

— Vi kjørte med Setesdalsbanen da vi var små, og det husker jeg godt. Og sønnen min sa nylig til meg at det var noe han også husket fra da han var liten, forteller filmskaperen.

- Et levende museum

Slik ser det ut når det gamle damplokomotivet tøffer ut fra Grovane stasjon. Foto: Jon Anders Skau

NRK betaler for dokumentaren som skal bli 39 minutter lang og vises i dokumentarkonseptet NRK Folk på nyåret. Tv-seerne vil bli tatt med på prosessen der Setesdalsbanen klargjøres for sommeren.

— Historien og rammen er alt forarbeidet før sesongstart. Mange tror at det her bare er å gå inn i en garasje og hente ut lokomotivet. Men her arbeides det hele året med lokomotiv, vogner og skinner. Og det er alltid litt tidspress fram mot åpningen, sier Strandberg.

— Setesdalsbanen er et levende museum. Det er ikke et sted hvor man går inn for å se et lokomotiv bak et gjerde, fortsetter han.

Hva vil du fortelle med dokumentaren?

— Jeg vil fortelle historien om folkene som har dette som lidenskap. Jeg har film som lidenskap, de har tog. Det er fascinerende med folk som virkelig er interessert i en ting. Du blir aldri gammel hvis du har en lidenskap, sier regissøren.

God reklame

Den arbeidende verkstedsformannen Vidar Krogstad er en av personene tv-seerne blir kjent med. Han har bidratt på Setesdalsbanen i dugnadsform siden midten av 80-tallet, men ble ansatt ved museumsjernbanen for et års tid siden.

Steffan Strandberg lager dokumentar for NRK om Setesdalsbanen. Her er filmskaperen sammen med arbeidende verkstedsformann Vidar Krogstad, som forteller om arbeidet med å klargjøre et av lokomotivene. Foto: Kjetil Samuelsen

— Det er veldig uvant å ha en kameramann hengende rundt overalt, men det går på et vis. Men jeg føler jeg går veldig fort tom når han skal ha meg til å fortelle hva det er jeg gjør, sier Krogstad.

Hva har dere tatt Strandberg med på da?

— Han har vært med på masse, både i klargjøringen av materiell og spor og for å få toget klart.

Hva tror du en slik dokumentar kan bety for Setesdalsbanen?

— Jeg tror det er god reklame for oss. Det har mye å si at banen blir gjort kjent.

Setesdalsbanen hadde i fjor et besøk på 17.394 enkeltreiser i løpet av 124 togturer. I år er sesongstart 15. juni, og siste kjøredag er søndag 31. august. 22. juni blir det markering av 50-årsjubileet siden åpningen i 1964.