Mari Melås debuterer som utstillende kunstner med stolen "Under the Sun". Foto: Tore André Baardsen
Ane Tollerød Fosse (øverst) og Lene Dalgård fordyper seg i bokbunkeren. Foto: Tore André Baardsen
Ingunn Fjelde Sandvikmoen i "La meg ligge i grønne enger". Foto: Tore André Baardsen
Tine Nygårds "100% supernomal". Foto: Tore André Baardsen
Grethe Gerhardsen Trælands "Fuglefluktstol". Foto: Tore André Baardsen
Lene Dalgårds "Slowly burning" Foto: Tore André Baardsen
Ane Tollerød Fosses "Self portrait?" Foto: Tore André Baardsen
Slik ser bokbunkeren ut utenfra. Foto: Tore André Baardsen

— Dette er første gang jeg viser et arbeid offentlig, sier Mari Melås. Fluktstolen hun har gjort kunst ut av har tittelen «Under the sun», og viser en angstfylt jente malt med olje på lerret.

— Hun er nok redd for noe. Kanskje hun bare frykter at noen skal sette seg på stolen, sier Melås.

Det er uansett lite tilrådelig å sette seg i stolene som står i en ring på plenen nær toppen av Odderøya. Alle er kunstverk som inngår i installasjonen «Slow time». Dette er hovedattraksjonen på helgas avvikling av arrangementet Odderøya Open. Det er Anna Berthelsen som har kuratert installasjonen med bidrag fra seg selv, seksten andre Odderøya-kunstnere samt barna i Odderøya Barnehage.

Åpent hus

— Den siste stolen er det meningen publikum selv kan bidra til i helga, sier Berthelsen. Denne kan nemlig broderes og dekoreres etter behag av dem som tar turen til Odderøya Open.

Arrangementet har vært avviklet en rekke ganger, og innebærer åpent hus i alle atelierer og verksteder som kunstnere disponerer på øya. I tretten av byggene er det denne gangen mulig å gå inn, se og eventuelt kjøpe kunst.

— Det har vært et fantastisk engasjement blant kunstnerne denne gangen, og dette prosjektet har også bidratt til at vi har blitt bedre kjent med hverandre i miljøet, sier Berthelsen. Bare en av stolene er det tillatt å sitte i, og det er kreasjonen «La meg ligge i grønne enger» fra Ingunn Fjelde Sandvikmoen.

— Dette designet skal vi lage flere av til å selge fra Tidi Studio, sier kunstneren fornøyd.

Syria

Stolsirkelen inkluderer blant annet også Lene Dalgårds stearinlys-stol «Slowly burning», Grethe Trælands «Fuglefluktstol» (med kvitrende plastfugler) og Eva Marit Edwardsens «Life is a puzzle» med en stor mengde puslespillbrikker av ustanset aluminium lagt på en transparent bakgrunn.

Odderøya Open samarbeider i år med Sørlandet for Syria. Søndag auksjoneres en rekke kunstverk bort på Flaten mellom Studio G og Vest-Agder-museet.

— Vi har fått inn kunst fra tolv kunstnere, og pengene går rett til Røde Kors' arbeid i Syria, sier koordinator Tonje Levernes Solberg.

Etter at auksjonen er slutt søndag, kommer for første gang også et musikalsk innslag til Odderøya Open.

— I Sing My Body Electric opptrer på en scene på taket av bunkeren på toppen av øya. Her har ingen opptrådt før, og utsikten er fantastisk, sier Lene Dalgård som er leder for Odderøya Open.

Bokbunker

Under scenen er det innredet et annet påfunn som er nytt av året, nemlig Bokbunkeren.

— Det begynte da Antikvariat Sør hadde en del bøker de ville kvitte seg med, sier Dalgård. Sammen med Ane Tollerød Fosse har hun brukt de siste dagene på å innrede bunkeren. Her er det meningen publikum kan komme og legge igjen bøker og ta med seg bøker, også utover våren og sommeren.

— Og fra Odderøyas Venner har vi fått Kåre Steinsland til å fortelle om bunkerens historie. Den setter vi opp som oppslag i bunkeren. Det er flott at vi som bruker øya kan samarbeide slik, sier Dalgård.