— I love the smell of opera in the morning, sier Sverre Gunnar Haga. Informasjonssjefen ved Den Norske Opera & Ballett lar hånden gli over de mørke eikeveggene på vei fra foajeen og inn til hovedscenen. Gangen er høy og smal, og bare en enslig arbeidslampe gir lys.- Tanken er at dette skal føles som utsiden av et tre, og så skal det bli finere og finere. Inngangen er «knugen» med vilje, så blir opplevelsen av scenen desto mer storslått, forklarer Haga.Han leder vei mens fire journalister og én operastjerne subber etter med vernesko og hjelm. Operaen i Bjørvika er fremdeles en byggeplass innvendig. Men før åpningsgallaen 12. april, skal alt være på plass.- Vi er i rute, forsikrer informasjonssjefen, og stopper opp ved en sperretape akkurat der gangen utvider seg til en gedigen sal over fire nivåer.Han roper til to bygningsarbeidere som jobber to balkonger opp og spør om vi kan gå langs seteradene. Etter to gestikulerende svar og tre høye «hva?», forstår vi at gulvet akkurat der vi står er nybeiset, mens seteradene er klarert.Tre akutte byks senere står vi i selve salen. Den kan romme 1358 musikksugne mennesker og krones av en spesiallaget lysekrone på 8,5 tonn. 8000 lysdioder og 5800 krystallelementer gir en illusjon av dagslys fra himlingen. Ellers er treverket mørkt. Eika er ammoniakkbehandlet for å få den dype fargen og treverket er satt sammen av båtbyggere for å oppnå en krummet form og maksimal akustikk.- Disse stolene er laget slik at akustikken skal være den samme enten salen er full eller tom, informerer Haga mens han stolt klapper et oransje sete.Rommet strekker seg tjue meter opp og er rundt 600 kvadratmeter stort. Under, bak og ved siden av hovedscenen er det hele fem sceneflater som kan flyttes. Robotstyrte scenevogner vil trekke kulisser inn og ut, og hele scenen kan senkes ned til 16 meter under havoverflaten. 12. april vil sørlendingen og tidligere tatersjef for Agder Teater, Bentein Baardson, stå for åpningsgallaen i landets nye storsal.