Norsk film kan vise til solide besøkstall hittil i år, og mange norske storfilmer får sin premiere utover høsten. Nå vil bransjeorganisasjonen Film & Kino belønne norsktilhengerne gjennom en ny rabattordning. Kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeorganisasjonen håper å surfe videre på den norske suksessen.

– Målet er å gjøre noe for å øke interessen for det som kommer av norsk film utover høsten. De norske filmene har gjort det svært bra i år, og vi håper å lokke enda flere til salene resten av året, sier hun.

Film

Film & Kino har produsert et rabattkort i et totalopplag på 250 000 eksemplarer. Disse ble ferdigtrykket 22. august og er nå på vei ut til landets kinoer. Kortet har samme størrelse som et visittkort når det er brettet i tre. Kortet stemples i billettluken ved hvert besøk, og kinoen utsteder fribillett ved det femte besøket. Som et ekstra lokkemiddel er de som ser seks eller flere av filmene være med i trekningen av en Playstation 3. Filmbransjen har forsøkt seg på lignende kampanjer tidligere, men ifølge Langballe er det ikke noe de gjør ofte.

– Basert på de gode besøkstallene på norsk film hittil i år er det knyttet store forventninger til høstens premierer. Vi håper at denne rabattordnngen kan stimulere til at enda flere bestemmer seg for å få med seg en norsk film, sier hun.

Variert

Hun forteller at de norske filmene har økt markedsandelen i år, og at de står seg godt mot de utenlandske konkurrentene.

– Norsk film gjør det mye bedre i år enn i fjor, sier hun.

Her er de norske høstfilmene:

«Blod & ære», 22. august

«Den siste revejakta» 29. august

«De gales hus» 12. september

«99 % ærlig» 12. september

«De Usynlige» 26. september

«Iskyss» 3. oktober

«Prøvetid» 3. oktober

«Fritt vilt II» 10. oktober

«Fatso» 17. oktober

«I et speil, i en gåte» 24. oktober

«Kurt blir grusom» 31. oktober

«Max Manus» 19. desember