The Norwegian Gospel Singers fylte Domkirken med julestemning, med sin versjon av "Silent Night". Foto: Kjartan Bjelland
Marte Wulff gjorde sin sarte versjon av juleslagerne "Himlen i min favn" og "Himmel på jord". Foto: Kjartan Bjelland
Alle artistene var med på avslutningen, under låten "Christmas (War Is Over)". Caroline Eid Nodeland, Alejandro Fuentes og Askil Holm i front ledet an. Foto: Kjartan Bjelland
Det var vanskelig å finne et ledig sete i Domkirken. Omtrent 1000 mennesker fylte benkeradene. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Det sier Hilde Hefte, en av artistene som torsdag kveld var med under Kirkens Bymisjons julekonsert i Kristiansand domkirke.

Hefte ønsker ikke å spesifisere på artister, og understreker at hun ikke har noe å utsette på den kunstneriske kvaliteten på julekonsertene.

— Helt bak mål

Men hun reagerer på premissene konsertene arrangeres på.

— Det handler om hvorfor de gjør det. Vi skal handle julegaver i hytt og pine, og alt handler om penger. I tillegg bruker disse artistene kirkerommet for å være hobbykristne og tjene penger. Det er helt bak mål, sier Hefte, som selv beskriver seg som "ikke den mest kristne dama i byen eller den største kirkegjengeren".

— I jula sliter mange med ensomhet, og noen strever rusmessig. Og det finnes mange barn som ikke gleder seg til jul. Jula handler om å gi. Artistene som spiller julekonserter gir masse, og publikum får en nydelig opplevelse. Men grunnlaget for å gjøre det er penger. Det er det jeg reagerer på, sier Hefte.

Stappfull domkirke

Alle artistene som deltok i Bymisjonens julekonsert stilte opp gratis, og med ei stappfull domkirke kunne Kirkens Bymisjon registrere et overskudd på nærmere 300.000 kroner. Penger som uavkortet går til arbeid blant mennesker i rehabilitering og mennesker i rus.

— Det er en ære å få lov til å være med på en slik veldedighetskonsert. Det er dette jula handler om; å gi til de som sliter, sier Hefte.

— Dette var et arrangement jeg hadde lyst til å støtte, samtidig som det er i min hjemby. Jeg håper dette kan bli en tradisjon, sier Marte Wulff.

- Må være ærlige

Bruce Rasmussen fra UiA og Ivar Kirkhus, samfunnskontakt i Kirkens Bymisjon, er mennene bak julekonserten. De er godt i gang med å gjøre Bymisjonens julekonsert til en fast tradisjon.

— Vi så at vi kunne skape en viktig julekonsert, og gjøre noe annerledes, sier Kirkhus, som forstår Heftes advarende pekefinger mot sine artistkolleger.

— Artister må være ærlige med seg selv. Hvis det er en form, en sjanger og ikke minst et sted de ikke er komfortabel med resten av året, men kan reise på en tjue dagers turné i julen, kunne de gjerne vært et annet sted, sier Kirkhus.

— Vi har kanskje artister her i kveld som gjerne ikke ser på dette rommet som en vanlig konsertscene, men vi ønsker at de skal være her. For de gir julekonserten noe annet enn den forventede artistrekken og juleklangen, sier han.

Stor spredning

Høvåg Storbands fanfare startet julekonserten, før The Norwegian Gospel Singers fylte Domkirken med julestemning. Deretter besto konserten av en musikalsk vandring, med innslag av Marte Wulffs særegne og sarte stemme, Caroline Eid Nodeland og Askil Holms stemningsfulle og røffe duett, Alejandro Fuentes uskyldige fremføring og byens jazz-dronning Hilde Hefte akkompagnert av Egil Kapstad. Gaasehud og Kristiansand Kammer- og Operakor bidro også, før allsang på "Deilig er jorden", ledet av domkantor Andrew Wilder på nytt orgel, avsluttet konserten.

- Jeg tenkte slik før

Rune Larsen forandret sitt syn på julekonserter, mens Hanne Kroghs manager mener kirkene tjener mest.

— Jeg skjønner problemstillingen, og vet at mange tenker slik. Jeg tenkte slik selv også, men jeg forandret syn, sier Rune Larsen.

Den kristne artisten innrømmer at konsertene gir inntekter, men understreker at det er jobben hans.

— Skal man være kritisk, må man være konsekvent. Da må det også gjelde klassiske musikere som fremfører Händels "Messias", sier han.

Hanne Kroghs manager og ektemann mener debatten er ti år gammel, og at Hefte ikke helt vet hva som ligger bak en slik turné.

— Dette er en usubsidiert økonomisk risikosport som ikke anbefales artister som sliter med nattesøvnen eller som frykter for hus og hjem. Kvalitet på ypperste nivå i alle ledd er det som kreves i dag. Og de som sitter igjen med de største gevinstene er kirkene og avisenes annonseavdelinger, sier Trygve Sundbø.