KRISTIANSAND: — Kjærligheten kan knuse et menneske. Den kan også reise et menneske og løfte det til skyene. Hvordan du forvalter den kan avgjøre hvordan livet ditt blir, sier Tyra Tønnessen.

Regissøren er i ferd med å sette opp stykket "Ekte kjærlighet" på Kilden. Hun har skrevet det selv, basert både på Camilla Colletts "Amtmandens Døtre" og Colletts øvrige skrifter og brev. Det var teatersjef Ingrid Forthun som ga henne oppdraget som begynte med at hun leste absolutt alt Collett hadde skrevet. Den nesten 200 år gamle litteraturen satte nær fyr på henne, og resultatet kan ses som teater fra premieren 27. september og fram til 26. oktober.

— Jeg satte kryss ved de stedene jeg lo eller gråt, og det er fra disse partiene jeg har hentet stoffet til stykket, forklarer Tønnessen.

Rollemodell

Fredag fikk pressen se scener fra stykket med Kamilla Grønli Hartvig i hovedrollen som Camilla selv.

— Jeg skulle ønske jeg var like sterk som Camilla. Hun er et idol og en rollemodell fordi hun var så modig og ukonvensjonell, sier den moderne Kamilla der hun sitter i snørekjole og oppsatt hår.

Stemmerettsjubileumsåret er også Camilla Colletts år. Hun fyller 200 år, samtidig som stemmerett for kvinner feirer hundreårsjubileum. Agder Teater på Kilden markerer jubileet med sin tredje urpremiere, og Camilla Colletts tilknytning til Sørlandet er en bonus.

— Stemmeretten er nært knyttet til Camilla Collett, og den kom så tidlig til Norge mye på grunn av henne. Hun skriver at hun håper å ikke være aktuell om 200 år, og hun gjorde veldig mye for at hun ikke skulle være det. Hun skrev at hun håper at kvinner om 200 år ikke sliter med de samme problemene som hun sliter med, sier Tønnessen.

Fornuftsekteskap

"Brennende kjærlighet" er likevel ikke et kvinnepolitisk stykke, og regissøren mener det bør appellere like mye til ungdom som til eldre:

— Det handler om det alle ungdommer driver med: nemlig å skape seg selv. Og det handler selvsagt om kjærlighet: Er forelskelse det samme som kjærlighet? Og kan man være sammen med noen man ikke er forelsket i, spør Tønnesen.

Camilla Collett giftet seg også selv med en annen mann en ham hun egentlig ville hatt.

— Hun var forelsket i Welhaven, men han bare lekte med henne. Så giftet hun seg med Jonas Collett i stedet. I stykket gjør Sofie noe tilsvarende, og hun krever av mannen hun skal gifte seg med at han leser gjennom det hun har skrevet til ham hun virkelig elsker. Bare da kan han vite hva han går til, sier Tønnesen.

Tornerose eller Pippi

Da Camilla Collett ble enke dro hun ut i Europa for å skrive.

— Og på den tiden var dette så uhørt at det nesten ikke er mulig å forestille seg, understreker Tyra Tønnessen.

— Collett var forut for Knausgård på den måten at hun skrev seg selv inn i bøkene. Hun sa rett ut at forfatterens eget liv garanterer for sannheten i litteraturen. Det er veldig mye av henne i det hun skriver, og hun skriver så utrolig godt og klokt, sier Kamilla Grønli Hartvig.

Figurene i stykket begrenses mye av helt andre forutsetninger enn det kjærligheten gror under i dag. Likevel mener Tyra Tønnesen det fremdeles er altfor lett å la forutsetninger styre seg i stedet for at man griper fatt i sitt eget liv.

— Ennå er det slik at kvinner gjerne vil kunne velge mellom å være både Tornerose og Pippi Langstrømpe, og Camilla Collett hatet virkelig torneroserollen. Hun mente det ikke bare var en rett, men en plikt for kvinner å ta tak i sitt eget liv, sier Tyra Tønnesen.