KRISTIANSAND: — Det høyeste beløpet jeg har sett for én avspilling er syv øre på Spotify, 38 øre på Wimp, sier platedirektør Jan Kenneth Transeth i Karmakosmetix.

Selskapet hans har hatt artister som Honningbarna og Hanne Kolstø i artiststallen, og Transeth erkjenner at det er vanskelig å tjene penger på salg av musikk.

— Det er et stort problem slik det er nå. Hvis man skal jobbe med debutanter, slik vi har gjort hele veien, er det veldig vanskelig å få finansiert en ordentlig produksjon. Den koster mellom 50.000 og 300.000 hvis man skal gjøre det profesjonelt. Man kan bare glemme å få igjen den investeringen slik det er nå. Når det er så liten inntekt fra salg av musikk, blir utfordringen veldig stor. Og det er begrenset hvor mye man kan bære uten å gå i pluss. Det må jobbes knallhardt for å få inn inntekter på andre måter.

— Som hva da?- Konsertmarkedet ser ut til å være svaret. Man må ut og spille hver helg. Det er sånn de fleste henter inntekter, mens et album er blitt mer som et visittkort. Færre og færre belager seg på å selge musikk, de tjener på å spille live og kanskje selge plater på konsertene. Det er mulig å få det til å gå rundt på den måten, men det krever mye arbeid, sier Transeth, som tross alt ser muligheter for artistene på sikt.

— Vi står midt i en musikalsk revolusjon, og akkurat nå er det utrolig vanskelig. Men i bunn og grunn er jeg optimist. Streaming er en fersk teknologi, og det kommer til å ta litt tid før det går seg til. Men de vil få flere abonnenter etter hvert, og da tror jeg det vil bli liv laga.

- Bunnen er nådd

— Det er ikke godt nok at artistene får småpenger for produktet sitt. Men i lange perioder de siste årene har de ikke fått noe som helst. Derfor synes jeg vi kan si at det er i ferd med å bli bedre.

Bjørn Ole Rasch Foto: Torstein Øen

Det sier musiker, produsent og musikkprofessor ved UiA, Bjørn Ole Rasch.— Bunnen ble nådd for noen år siden, men nå er pirattjenestene i ferd med å bli borte. Samtidig blir internett bedre og bedre, og med høyere hastighet. Det betyr også at kvaliteten på det du kjøper på nett er i ferd med å bli bedre. Det er viktig, for man må bare innse at streamingtjenester er fremtiden. Det har lenge vært dårlig lyd og dårlig oppløsning, som går utover dynamikken og følelsene i musikken. Det er som å kjøpe en blek kopi av et kunstverk, sier Rasch, som synes det er trist at Anne Marie Almedal ikke tjener særlig med penger på musikken sin.

— Hun er en artist som tenker analogt og kvalitet. Det er forferdelig og uforståelig at en artist som henne kan være i en sånn situasjon. En stor stemme, en stor sangerinne, som dessuten har fine låter. Hun er fantastisk, sier Rasch.

Antall abonnenter avgjør

Kristin Eldnes

Kristin Eldnes, PR— og kommunikasjonsansvarlig i Wimp, sier at 75–80 prosent av deres inntekter går til Tono og plateselskapene.- Beløpet er altså avhengig av hvor mange kunder som abonnerer den aktuelle måneden. Hvordan det fordeles mellom plateselskap og artist har ikke vi innsyn i, men selskapene mottar samme beløp uansett hvilken artist det gjelder, sier hun.

Eldnes maner til tålmodighet og mener forutsetningene for artistene vil bli bedre etter hvert som streamingtjenestene får en sterkere posisjon.

— Det er alltid utviklingsmuligheter, vi lanserer for eksempel i disse dager et nytt produkt som heter Wimp HiFi med høyere lydkvalitet og dobbel pris i forhold til vårt premium-abonnement. Det betyr også høyere inntekter for plateselskapene og artistene, sier hun.