KRISTIANSAND: — Her står det om dykking ja. Jeg har prøvd å finne ut hvor dykkesentrene er på Gule Sider, men det gikk ikke så bra, sier Trond Moberg (30) mens han studerer den ferske guiden «Kristiansand Survival Guide». Der fant han informasjonen han har lett etter så lenge.- Så bra at dere har med aldersgrenser på utesteder og om det koster noe å komme inn. Det er det nok mange som lurer på, sier Tronds venninne Ann Christina Marceliussen (22) fra Arendal. - Ja, vi synes at det var viktig å få med, og har også skrevet en del om de ulike stedene, forklarer initiativtaker Christine Yuki Lid (27) fra Vågsbygd i Kristiansand. Sammen med kompis og grafisk design-student Eirik Sørlie (27) har hun brukt et år på å lage den hendige blekka på 64 sider som kom ut sist mandag. Forklarer vorspiel

— Vi har tenkt på å lage en slik guide i flere år. Selv synes vi Kristiansand er en gøyal by med mye spennende å by på, men man må helst være lokal for å vite det. Kristiansand trenger en slik guide, fastslår Christine. I overlevelsesguiden kan folk lese om byens museer, utesteder, festivaler, arrangementer, butikker og mye mer. Tre sider er blant annet brukt på å veilede besøkende uten penger i hvordan de skal overleve. Og begrep som vorspiel og nachspiel er utdypende forklart. Det er også ordet «koselig» som jo nordmenn, og sørlendinger, er flittige brukere av. Målgruppen er folk i alderen 18 til 35 år, primært turister og studenter. Initiativtakerne mener likevel at også kristiansandere kan lære mye av å lese i den.- Vi har vært opptatt av å finne fram til alternative ting som folk kan gjøre. Sammen har vi trålet gjennom byen på jakt etter spennende nisjebutikker og vi har spurt venner og familie om tips. Vi har lagt vekt på at ting ikke skal koste for mye, forklarer Christine. Det er hun som har skrevet all teksten i den engelskspråklige guiden og skaffet annonsører. De to kompisene har ikke tjent en krone på prosjektet, men lagt ned mange timer med arbeid. Hvis tilbakemeldingene blir gode, satser de på å komme med en ny guide hvert år, og på sikt er målet selvsagt å gå med overskudd. Toppkarakter

Fædrelandsvennen tok med Christine ut i Markens for å se hva folk synes om det ferske produktet. Og responsen var overveldende positiv.- Dette ser veldig bra ut. Jeg kunne tenke meg en slik selv. Her er det utrolig mye bra. Elgsafari! Jeg visste ikke at vi hadde det, sier kristiansander Charlotte Tangstad (19).- Guiden får toppkarakter fra meg. Dette er nytenkende. Merkelig at ingen har laget en slik guide tidligere, sier venninnen Trine Solvang (18).Også andre vi snakker med omtaler guiden i positive vendinger:- Jeg synes konseptet er kjempebra. Denne guiden har virkelig potensial, sier HiA-student Judith Sørhus Litlehamar (22). - Fint at guiden beskriver de ulike restaurantene og utestedene. Det er det nok mange folk som er interessert i å vite, sier resepsjonist på Comfort Hotell, Ann Margaret Olsen (28). Det eneste negative folk påpeker er at guiden har litt mye tekst. Har laget nettside

Christine er svært takknemlig for tilbakemeldingene. All kritikk mottas også med takk. På den måten skal guiden bli enda bedre til neste år. Eirik kan dessverre ikke være med på å ta i mot hyllesten. Han reiste tilbake til Australia forrige uke. Der studerer han grafisk design. Christine selv har ingen erfaring med å lage brosjyrer, men utdanningen innenfor markedsføring og eksport kommer godt med. Guiden trykkes i 10.000 eksemplarer og 2000 er allerede distribuert til hoteller, turistkontor, HiA, en del butikker, Samsen og utesteder. Christine ser ellers for seg at Quarten vil være en anledning hvor guiden kan komme til nytte. De to ildsjelene har også opprettet nettstedet www.krsguide.com hvor all informasjonen fra brosjyren er tilgjengelig. heidi.ditlefsen@fvn.no