Det etterlengtede nye Prince-albumet «Planet Earth» blir søndag førlansert som en gratis gave i den britiske avisen Mail on Sunday. Det har satt sinnene i kok hos britiske musikkforhandlere.

— Krenkende

— Artisten, nå kjent som Prince, skal vite at han med slik framferd snart blir kjent som «aristen som tidligere hadde musikk som var tilgjengelig i platebutikkene», og det sier jeg også til alle andre artiser som tenker på å inngå avtale med Mail on Sunday, sier Paul Quirk, formann i de britiske musikkforhandlernes interesseorganisasjon, Entertainment Retailers Association, til BBC.

— Dette er krenkende overfor alle de platebutikkene som har støttet Prince gjennom hans karriere, fortsetter han.

- Prince vil spre musikken

Mail on Sunday kunngjorde fredag at det 10 spor lange albumet, som etter planen skulle lanseres 24.juli, blir å finne som vedlegg til den forestående søndagsutgaven.

— Det handler om å spre musikken til massene, og han (Prince) vil gjerne spre musikken han produserer til så mange som mulig, sier direktør i Mail on Sunday, Stephen Miron til The Guardian.

Først ut

Britiske tabloider har i lengre tid gitt «gaver» til leserne, eksempelvis CD-er og DVD-der. Mail on Sunday har nylig distribuert utgivelser av Peter Gabriel, Dolly Parton og Duran Duran. At en utgivelse blir å finne som vedlegg til en avis før den lanseres i forhandlerne, er derimot helt nytt.

— Ingen har gjort dette før. Vi har alltid gitt vekk CD-er og DVD-er, men dette setter virkelig en ny standard, sier Stephen Miron, Managing director i Mail on Sunday.

Skyter tilbake på forhandlerne

Miron understreker at avisen ikke er ute etter å gå musikkforhandlere i næringen, men sier samtidig at musikkforhandlerne framstår som fantasiløse i et marked med stor konkurranse.

— De lever i gamle dager og har ikke tilstrekkelig utviklet måten å drive på. De må komme seg videre, påpeker han.

Avisen, som selger mer enn to millioner eksemplarer ukentlig, vil ikke ut med hvor mye avtalen med Prince koster.

Dropper distribusjon

Den britiske musikkforhandleren HMV kunngjorde torsdag at salget deres var halvert som følge av konkurransen med lavpris-supermarkeder og online-forhandlere. Direktør Simon Fox i HMV beskriver Prince-stuntet som «fullstendig sprøtt».

Avtalen mellom Prince og Mail on Sunday har også ført til at Sony BMG har trukket seg fra distribusjonsavtalen for utgivelsen i Storbritannia.

Prince skal spille hele 21 konserter i London senere i år.