En norsk og en amerikansk film knivet om førsteplassen denne helgen.

Pingvinene vant

Det var de surfeglade pingvinene i Sony pictures' animasjonsfilm «Surf's up», som trakk aller flest billettkjøpere til kinomørket i sin første helg på norske kinoer.

Ifølge Filmwebs offisielle statistikk fikk hele 22.462 personer i helgen med seg den dramatiske historien om Cody: Pingvinen som er familiens sorte får og som bare ønsker å være en god surfer – og ikke en som sorterer fisk i Hutringsvåg.

Filmen har fått mange firere og femmere på terningene rundt om i landet, og vi kan røpe at det ikke går slik i filmen som du trolig tror. Vi sier ikke mer.

Ta en titt selv på pingvin-surferne her.

Sølvplass

I sin fjerde uke henger fremdeles den norske ungdomsfilmen «Switch» imponerende godt med. Til sammen har over 160.000 sett den så langt. Filmen har virkelig truffet ungdommen, og folkene bak filmen var overlykkelige over gode kritikker i typiske ungdomsblader.

Denne helgen så 13.484 personer filmen om Mikkel som flytter fra Oslo til Voss, og må erstatte skateboard med snowboard. Og som selvsagt forelsker seg i jenta til den mest populære snowboarderen. Kan det gå bra?

Se klipp fra filmen her.

Topp 3 helg uke 46:

1. «Surf's up» norsk tale: 22.462

2. «Switch»: 13.484

3. «Superbad»: 11.367

SNOWBOARD: Også i Switch går det unna. Den norske filmen har glimrende tall etter en måned på kino. (Foto: Rubicon Sandrew Metronome Norge)