Den Walt Disney-produserte animasjonsfilmen «Ratatouille» spilte inn omlag 300 millioner kroner i USA under åpningshelgen, og plasserte dermed Brice Willis og «Die Hard 4.0» bak seg med god margin. «Live Free or Die Hard», som hadde verdenspremiere på onsdag, spilte inn i overkant 200 millioner kroner under sin første helg på lerretet, skriver Reuters.

Vil opp av møkka

I Norge derimot, troner «Die Hard 4.0» kinotoppen som en soleklar èner. I Norge må vi nemlig vente helt til 28. september før vi får bli kjent med rotta Remy, som drømmer om et liv som fransk gourmetkokk. Kloakkrottas higen etter å oppnå sin store drøm ender i et ellevilt rotterace, som snur hele det kulinariske Paris på hodet.

50 000 så Die Hard

«Die Hard 4.0», som stort sett har blitt belønnet med fire eller fem øyne på terningen, trakk nærmere 50 000 kinogjengere til norske saler i helgen. Nærmeste utfordrer var «Pirates of the Caribbean — At World's End». 9 000 kinogjengere løste billett for å bivåne Johnny Depp og Orlando Blooms eventyr på de sju hav.

«Die Hard 4.0» er så langt årets 18. mest sette kinofilm i Norge, etter bare fem dager på lerretet.

Topp 5, helgen 29.06 - 01.07:

Tittel - Antall solgte billetter - Antall uker på lista

1. Die Hard 4.0 - 48 491 - Ny

2. Pirates of the Caribbean - At World's End - 9 083 - 6

3. Ocean's 13 - 7991 - 4

4. Den stygge andungen og jeg - 4039 - Ny

5. Broen til Terabithia - 1847 - 4